Tips och hjälp som kan lindra och bota flygrädsla

Känns tanken på flyget till solen som en mardröm? Då kan du lida av flygrädsla.

Men det finns hjälp om du eller en närstående upplever oro inför att flyga eller har flygfobi.

Mycket kan du göra på egen hand för att lugna kroppen och hjärnan. Tänk på att börja testa råden under "Vad kan jag göra innan resan?" så lång som möjligt innan du ska flyga.

Här är konkreta tips på hur du kan hantera, lindra och till slut bota flygrädsla:

Vad kan jag göra innan resan?

  1. Ta reda på fakta om flygsäkerhet:
    Din hjärna är väldigt duktig på att tänka ut olika risker, det är så vi överlevt i många tusentals år. När vi fantiserar fritt om allt som kan gå fel under en flygresa är det lätt att glömma hur säkra flygplan faktiskt är.
    • Visste du att vanlig turbulens inte skadar ett flygplan?
    • Eller att alla flygplan som Svenska charterarrangörer använder för resor ner till Kanarieöarna klarar att hålla sig uppe i luften på bara en enda motor?
    • Läs på om flygplan och flygsäkerhet från seriösa källor. Det hjälper dig att lindra oro som är direkt kopplad till tankar om att det ska gå fel uppe i luften (men missa inte att läsa punkt 4 i den här listan).
  2. Bli kompis med flygplanet. Okänt är lika med läskigt. Många som känner sig oroliga inför flygturen har märkt att om de bekantar sig med flygplanen innan resan så känns det tryggare. Några enkla saker du kan göra är att
    • Fråga researrangören vilken flygplanstyp de använder.
    • Titta på bilder av planet både utifrån och i kabinen, google har utmärkt bildsök du kan använda.
    • Skriv ut en bild på kabinen och sätt upp den någonstans hemma eller använd den som skrivbordsbakgrund på datorn.
    • När du ser bilderna varje dag kommer din hjärna uppfatta planet som något den känner igen. Så när du väl sätter dig bekvämt i flygstolen känns allting mer bekant, och alltså tryggare.
  3. Sitt i gången. Det finns två fördelar med att välja en plats i gången:
    • Först av allt så kommer du inte sitta och titta ut genom fönstret. Många märker att det minskar deras orostankar när de slipper se mark och moln ovanifrån.
    • För det andra känns det mindre instängt. Du är fri att gå en liten promenad längst med gången och vet att du lätt kan ta dig till toaletten, båda kan minska oro.
  4. Undvik att läsa skräckhistorier på internet.
    Ingen tidning skriver om de tusentals händelselösa och trista flygturerna som sker varje dag. Istället skrivs det om de få gånger problem har uppstått. Oftast blåser media upp allt dåligt. En flygning när potatischipsen tagit slut ombord kan i tidningen beskrivas som flygkrasch och ett helvete. Var snäll mot dig, låt bli skapa oro i onödan.
  5. Distrahera dig med dagdrömmar om resmålet. Dagarna innan du åker kan ångest och oro ta överhanden. Nu är det dags att fokusera på annat. När du märker att oroliga tankar dyker upp börja tänk på allt härligt med semestern. Tänk på hur du badar i Teneriffas varma vatten, hur du vandrar på gyllene stränder på Gran Canaria eller gör shoppingfynd på Fuerteventura. Läs reseguider eller resereportage om Kanaieöarna. Tillåt dig att tänka på allt positivt som väntar.

På flygplatsen:

  1. Var ute i god tid. Tidspress skapar stress som ger oro och ångest. Om du redan är rädd för att flyga och blir orolig för att inte hinna med planet kommer all ångest växa. De flesta kommer till flygplatsen runt 2 timmar innan avgång. Försök vara där mellan 2.5 och 3 timmar innan så slipper du oftast köer till incheckningen. Eller checka in online eller i något av de automater som finns. Ring flygbolaget eller charterarrangören och fråga hur incheckningen och bagagelämningen fungerar just på din flygplats så du kan känna dig trygg.
  2. Unna dig att vänta i en flygplatslounge. En lounge på flygplatsen är oas av lugn och ro. Där du kan vänta på flyget utan den stress och oro många av oss känner på flygplatser.
    Ibland kan du köpa till inträdet redan när du beställer biljetterna. Olika kreditkort som American Express kan också ge loungetillgång för en mindre summar (runt 100kr).
    Eftersom alkohol oftast ingår i loungerna så tänk på att alkohol ger ökad ångest om du redan är orolig. Tipset är att istället ta för dig av läsk, ramlösa eller varm dryck och njuta av maten som serveras i loungerna.

Ombord

  1. Hälsa på besättningen. De möter oroliga resenärer varje dag och deras jobb är faktiskt att ta hand om oss. Ett tips är att berätta att du orolig för att flyga och be att få hälsa på de flygvärdinnor som kommer att servera dig idag. Ibland kan du också få säga hej till piloterna om de har tid. Du får ett ansikte på dessa professionella kvinnor och män som tar dig till solen på ett säkert sätt.
  2. Underhåll dig på resan. Ta med bra musik du tycker om, en ljudbok eller en film i din telefon eller surfplatta. Tänk på vad som får dig att slappna av efter en stressig dag hemma, och ta till liknande knep på planet.
  3. Undvik alkohol ombord. Visst, i små mängder kan det hjälpa dig att slappna av men effekten kan lika gärna leda till ökad oro. Drick max ETT glas vin eller öl. Håll dig till vatten eller varm dryck efteråt (och drick mycket vatten, så mår kroppen bättre vid landning, eftersom den torra luften på planen torkar ut).

Fler tips

  • Öva mindfulness. Glöm inte att andas lugnt. Tänk på att flygturen till Kanarieöarna bara är ca 6 timmar och att du sedan har många dagar i solen framför dig. Om oron dyker upp uppe i luften påminn dig om att ni snart landar. Oavsett hur stark ångesten blir kommer du snart stiga av planet och märka hur den släpper. Oftast är det okej att stå ut med starkt obehag när du kan påminna dig om att ni landar om bara några timmar.
  • Gå en kurs för att bota flygrädsla. Ofta används KBT (kognitiv beteendeterapi). Sök på kurser där du bor eller online.
  • På nätet finns mycket information om flygrädsla. Bland annat på olika forum för flygrädda får du bland annat ta del av en rad tips från andra med samma problem och tips om kurser, böcker och mental träning.