1:a Post...

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av StefanG, 1 februari 2009.

  1. StefanG

    StefanG Medlem

    Hej...
    Nu har man suttit ett tag och tjuvkikat på en massa inlägg här, så nu är det väl dags att skriva något själv:)
    Först av allt får jag väl erkänna att jag är förälskad......i Puerto de la Cruz, Tenneriffa...men halshugg mig inte ännu, är ni snälla..:) Efter många resor dit i början av 80-talet, fick vi inte resurser att resa dit igen förrän 2007. Det var lika fantastiskt den gången.
    Förra året bestämde vi oss för att pröva en annan kanarieö och det blev Lanzarote den gången...helt OK.
    Till detta året bestämde vi oss för att ta en riktig "sällskapsresan"-resa...alltså Gran Canaria, here we come...:D
    Den 14:e februari åker frugan och jag ner till San Agustin för att bo på Flamboyan i två veckor. Anledningen till att det blev det hotellet, beror på de rekommendationer jag läst och fått av en jobbarkompis.
    Den stora frågan är naturligtvis vad ni erfarna kanarieöresenärer kan ge för tips om vad som man "måste" se och göra mens man är där..
    Lanzarote har ju sin nationalpark och César Manrique, men vad har Gran Canaria????
    Det blir naturligtvis en tur till Las Palmas och Puerto de Mogán, så mycket vet jag......men sedan??
    Skall bli både roligt och intressant att se vad ni kan ge för tips...
    Tänka sig......om knappt två veckor sitter jag i värmen med en kall San Miguel framför mig.....suck.....[8D]:D
     
  2. chica

    chica Medlem

    Hej Stefan!
    Först av allt får jag erkänna att jag precis som du är jag förälskad i Puerto de la Cruz. Det är verkligen superfint där!

    När det gäller Gran Canaria så tycker jag nog att det är den mest kompletta kanarieön då den har lite av det mesta som finns på de andra öarna. Första gången jag besökte Gran Canaria åkte jag med på en utflykt, typ stora öturen eller vad den kan kallas. Tyckte det var mycket givande då man fick passera de olika klimatzonerna och fick se många sidor av ön. Jättebra guide hade jag, den kanariske mannen som har flera populära tapasrestaurangen (bl.a. i San Fernando). Därefter har jag varit tillbaka i bergen med hyrbil men just första gången kan en guidad tur vara trevlig. En tur till Guayadequedalen är också att rekommendera, med egen bil eller med resebyrå. I dalen bor människor i grottor, finns också en grottbar där man kan äta en enklare lunch eller dricka något. Åker man själv kan man fortsätta och köra till den stora grottrestaurangen i Tagoror.
    Hoppas du får en underbar resa!!
     
  3. StefanG

    StefanG Medlem

    Tack chica för tipset....det uppskattas och kommer nog att provas.
    När vi var på Lanzarote tog vi en heldagsrundtur runt ön och även om det kostade en del, var det värt pengarna. I ungdomstiden blev det mc-turer på tenneriffa....helskönt. Nackdelen med egna rundturer är att man missar den kunskapen som guiden har. På Puertotiden var man ung och festade, så sevärdheter och natur var inte högprioriterat direkt..[:I]:D
    Nuförtiden vet man ju bättre....för det mesta;)
    Faktum är att jag varit på ön en gång tidigare, någon gång under sena 90-talet, då tillsammans med min gamla mamma. Tauritodalen var ganska nybyggd då och den enda utflykten blev till P.de Mogan och Puerto Rico.
    På Lanzarote fanns det många fiskrestauranger med nyfångad, lokal fisk som man inte smakat förut. Förmodar att det är detsamma på denna ö även om det är ännu mera turistaktigt här?? Frugan gillar fisk mycket, medan jag i nödfall kan äta det....ända tills jag smakade Lanzarotefisken...namnam....[:p]
    Denna gång skall det bli annorlunda, hade jag tänkt :)
     
  4. chica

    chica Medlem

    Hej igen,
    jo jag kommer oxå ihåg från Lanzarote att det var många fiskrestauranger men jag har inte riktigt upplevt det på samma vis på Gran Canaria, inte i Playa del Inglés men kan tänka mig att det är annorlunda i tex. Puerto de Mogan. Dock har jag ätit mycket god sjötunga (anrättad på olika vis, dock ej särskilt spanskt)i Playa del Inglés.Om ni skulle besöka shoppingcentret Yumbo i Playa del Inglés och vara sugna på fisk kan jag varmt rekommendera resturang Miramar och deras gudomliga sjötunga med gratinerat potatismos och sås av räkor och champinjoner (nr 147). Brukar inte äta i shoppingcentren men den restaurangen gillar jag! Det finns en riktigt bra (dock hög prisnivå) fiskresturang i Playa del Inglés som heter Rias Bajas. Jag tycker överlag att man kan äta riktigt gott på Gran Canaria om man väljer med omsorg (sedan kan man förstås alltid ha otur någon gång)!
     
  5. Håller med Chica. Sjötungan på Miramar är helt underbar.
    Varje gång man är nere är ett måste att besöka Miramra.
    Finns en bra restaurang i Yumbo till men har glömt vad den heter.
     
  6. Riggan

    Riggan Medlem

    Hej, Stafan G!
    Vad kul, då kan vi nog inte undgå att springa på varandra[8D].
    Min man och jag åker från Växjö den 18 februari så vi brukar vara framme på hotellet vid ½10 tiden. Var reser ni ifrån??
    Det blir 5 gånger på Flamboyan för oss. vi trivs där för att det är så lugnt. Men det är mycket trappor. Så det största problemet när vi kommer brukar vara att orka bära upp väskorna[xx(].
    Du kan känna igen mig genom att jag alltid bär öronproppar, gula i ett blått snöre. Då jag har tinnitus är jag ochså väldigt ljudkänslig. Vi liggar aldrig vid den uppvärmda poolen utan vid någon av de andra.
    Hur känner jag igen dig????
    Vi kan ju inte bo på samma hotell utan att hälsa på varandra.
    Jag hoppas att vi kan få samma lägenhet som förra året. Vi hade då 308B.
    Vi ses!!!!!
    Riggan som alltid längtar efter sol och värme
    PS: Om du går in på www.panramio.com/user/1481441 så kan du se en del kort från just Flamboyan

    Riggan
     
  7. StefanG

    StefanG Medlem

    Såja....nu har man några restaurangtips också att lägga till listan, tackar för det..:)
    Man får väl göra som man brukar....gå på turiststråket första tiden och sedan in på bakgatorna och leta. Alltid hittar man något, annars finns det ju alltid McDonalds:D
    Riggan, naturligtvis måste vi hälsa på varandra, men hur tusan beskriver man sig själv?? Gråhårig, mustasch och glasögon, men den beskrivningen passar nog in på en hel del människor:) Den skånska dialekten, kanske? Mjaaaaa....det enklaste i så fall är nog att kolla in bilderna på hemsidan(se profilen):D
    Skåning som är reser man naturligtvis ifrån Sturup. Detta året slipper jag att ha bilen parkerad där, sonen har fixat körkort och både lämnar och hämtar oss...snacka om service :)
     
  8. cattis2

    cattis2 Medlem

    Välkommen till forumet StefanG. Vilka härliga bilder både från Lanzarote och Puerto de la Cruz. Man blir riktigt sugen på att åka dit. Häftiga vågor du hade fångat på bild!
    Cattis
     
  9. Riggan

    Riggan Medlem

    Ja du StefanB, inte är det lätt att beskriva sig själv[}:)];)[:I].
    Min man och jag är pensionärer. Men det säkraste kännetecknet på mig är mina öronproppar. Har aldrig sett någon annan med det:D;)[8)]
    Förhoppningsvis får vi 308 b som vi hade förra året.
    Den lägenheten är en trappa upp precis ovanför poolbaren. På höger dian när mna kommer upp för trappan ser du två lägenheter i markplan. Vi får ev den vänstra.
    Du kan annars fråga i receptionen vilken lägenhet vi har.
    Jag kan maila till dig privat innan ni åker.
    Vore ju roligt att få hälsa på er. Vi kan ju inte bo på samma hotell och komma hem och berätta här på forumet att vi inte träffat på varandra. Eller hur[8D]
    riggan som alltid längtar efter sol och värme (14 dagar kvar[8D] )

    Riggan
     
  10. StefanG

    StefanG Medlem

    Då är det bara till att hålla utkik efter ett par svenskfärgade öronproppar på Flamboyan då...:D, men då måste ni åka vääääldigt tidigt på morgonen ifrån Växjö om ni är framme på hotellet 9.30..
    Vågorna i Puerto var riktigt häftiga, polisen hade spärrat av både här och där den dagen, det blev faktiskt allvarliga personskador ändå nere på poolområdet den dagen. Tydligen var det något som hänt ute i Atlanten som påverkade alla öarna. Det var i alla fall ett gyllene ögonblick att inviga min alldeles nyköpta kamera..:)
    Enochenhalvvecka kvar....suck....[8D]
     
  11. Riggan

    Riggan Medlem

    Hej, StefanG !
    Nej, det blev fel:( det ska var 21.30 på kvällen. Vi flyger 15.40 fr.Växjö.
    Så här dax om 14 dagar är vi på väg till Växjö. Vi har 8 mil dit.
    Vi får hoppas att vädret visar sig från den bästa sidan så vi får både sol och värme.
    Idag har jag tagit fram resväskorna.
    Vi syns nog hoppas jag
    riggan som längtar efter solen och värmen

    Riggan
     
  12. StefanG

    StefanG Medlem

    Då får ni i alla fall sovmorgon...vårt flyg går 08.15 nästa lördags morgon...gäsp... men man får väl offra lite för det som goda som väntar sedan..:)
    Självklart kommer vi att ses därnere, skam vore det väl annars..
    Vi kan ju bara hoppas på att vädret blir kanon, faktum är att de två tidigare resorna har bjudit på bra till helbra väder, så varför frångå en god vana:D
     
  13. Riggan

    Riggan Medlem

    Håller med dig Stefan! Självklart får vi vackert väder, fattas bara annat.;)
    Det är 5 gången i rad som vi åker vecka 8+9 och vi har haft bra väder varje gång. Visst har det väl varit en del moln någon dag.
    Men det är bra mycket bättre än här hemma.
    Vi hörs av innan ni åker
    riggan som alltid längtar efter sol och värme[8D]

    Riggan
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis