Avbeställningsskydd?!

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av Johanna, 10 mars 2008.

  1. Johanna

    Johanna Medlem

    Jag har lite funderingar på hur det fungerar med avbeställningsskydd som man köper ihop med resan?

    Normalt sett brukar vi aldrig köpa till det eftersom vi betalar med Visa kort, men i år har vi lite svårt för att spika vårt avresedatum så här tidigt av olika skäl och jag ser att resorna till "vårt" hotell börjar att ta slut, så jag funderar på att boka ialla fall och funderar på hur mycket jag måste betala om jag måste avboka

    Är det anmälningsavgiften eller är det kostnaden för avbeställningsskyddet som ryker om jag avbokar före sommaren? Någon som vet? Eller så slår jag en signal till resebyrån! Men det kanske är fler som är intresserade av frågan?!
     
  2. evaa

    evaa Medlem

    Hej Johanna!
    Som jag har fattat det hela gäller bara avbeställningsskyddet om du t.ex. blir sjuk eller så, inte om du bara inte "har lust" att resa den dagen du beställt! Däremot har ex.vis charterarrangörer öppet köp av sina resor till 60 dagar före avresa.
    Hoppas att jag har rätt om avbeställningsskyddet!
    Hälsningar från ett regnigt o grått Småland! / Eva
     
  3. lillakarin

    lillakarin Medlem

    Hej Johanna. Kolla längst ner på TUIs, Ving och Apollos hemsidor, under rubriken resevilkor eller fliken resevilkor för charterpaket, därkan man läsa allt som gäller för avbetällning. Hoppas du hittar svar på dina frågor där.
    Karin
     
  4. SuperMita

    SuperMita Medlem

    Jo, det är så att man inte får avboka för att man inte vill/kan utan ändrat sig. Det måste vara sjukdom.
    Har själv bokat jul&nyår med Solresor nu och då har vi öppet köp ända tills 60 dagar innan avresa och då får man anmälningsavgiften oxå tillbaka.
    SuperMita
     
  5. chica

    chica Medlem

    Hej Johanna!

    Tyvärr så får man inte tillbaka anmälningsavgiften om man senare måste boka om eller av. Jag drabbades själv av det förra året när TUI först sa att de inte skulle ha några flyg från min hemmaflygplats över julen och sedan ändrade sig. Jag hann då boka från Stockholm men bokade sedan om till Sundsvall vilket kostade mig 1 800 kronor och det var trist.

    Om man köper deras avbeställningsskydd så får man en fri ombokning men däremot tror jag inte att det är tillåtet att boka av och få pengarna åter, om man inte har skäl såson sjukdom m.m. förstås.
     
  6. Johanna

    Johanna Medlem

    Nu har jag ringt och pratat med Fritidsresor och det ligger till som så att om jag tecknar deras avbeställningsskydd och vill avboka resan "utan giltligt skäl" så ryker anmälningsavgiften, däremot kan jag fritt omboka resan till annat datum om jag vill! Synd att de inte har samma villkor som Solresor........
     
  7. Cina

    Cina Medlem

    För 335 kr / år Har vi hela familjen bra skydd med tilläggsföräkringen Resklar som Folksam har.

    Jättebra och billigare än fösäkring hos Resebolagen. För det priset har 4 i vår familj föräkring. De andra Föräkringsbolagen har ju liknande försäkringar.

    https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/resklar

    Det lönar sig att ha det.. tycker jag.

    //Cina
     
  8. lillakarin

    lillakarin Medlem

    Hej Cina.

    Jag har också haft resklar hos Folksam.

    Vill bara dela med mig av min erfarenhet av det skyddet:

    Vi reste med Solresor och vårt flyg hem var försenat. Vi skulle landat på Arlanda lördag 22.45 men landade på söndag kl 13.10.
    Vi hade förbokade tågbiljetter som vi inte kunde utnyttja p.g.a förseningen. Fick köpa nya för 660:-. Skicka in intyg på förseningen och de nya biljetterna till Folksam i tron att jag skulle få ersättning för att vi inte kunde använda våra tågbiljetter.

    Men inte betalade dom ut någon ersättning. Oraken var att det var flyget som var försenat och inte jag. En mycket egendomlig förklaring i mina öron. Hur sjutton ska jag komma med tåget om inte flyget kommer hem i tid.

    Tyckte att jag hade god marginal eftersom vi skulle landa lördag kväll och sova över på Sky City och resa med tåget kl 10.00 på söndag.

    Sa genast upp försäkringen och tecknade en hos Länsförsäringar som betalade ut 600:- från hemförsäkringen utan pappersexersis.

    Är ju "tvångsansluten" hos Folksam genom facket men där hade den biten i hemförsäkringen tagits bort.

    Det här är min erfarenhet av Folksam och som du förstår så är den inte positiv. Hoppas inte du råkar lika illa ut som jag om du skulle behöva använda försäkringen och inte bara betala den.

    Karin
     
  9. Cina

    Cina Medlem

    Vi har haft tur då. Bokade av en resa pga. av sjukdom och efter en vecka fick vi alla pengar tillbaka, men man vet inte nästa gång hur det blir ???...

    Och vi betalar alltid med kort då har man ju även den försäkringen.Cina

    ps blev bestulen på min cykel..hittade ej kvittot..men fick ändå 1500 kr..
     
  10. feb06

    feb06 Medlem

    Har man avbokningsförsäkring hos tex TUI så kan man avboka resan 30 dagar innan avresa och boka en helt ny resa, då behåller man anmälningsavgiften.
    Vill man omboka den resan också så kan man göra det 30 dagar innan avresa men då dras/eller man måste betala ca 250sek extra. Man kan även överlåta resan för ungefär samma summa (250 sek)

    Jag har själv hållit på och strulat så har men dock inte med någon Gran Canaria resa!

    Jag hörde på SVT programmet Plus att det var en dam som hade betalat sin resa med kort och fått avbeställnings försäkring där igenom. Sen hade hon bytt bank och dödat kortet.
    Av någon anledning avbokade hon resan nära in på avresa och trodde att hon hade avbeställnings försäkring men i och med att hon dödat kortet så fanns ingen försäkring kvar.
    Så hon förlorade 30000 sek, inte ens S Olofsson kunde göra något åt det. Det var nog ett par år sedan detta program gick.
     
  11. rufsrufs

    rufsrufs Medlem

    Hej allesammans!

    Jag har tagit bort försäkringen resklar i min Folksam försäkring.
    Numera tecknar jag ALLTID avbest, försäkring genom resebyrån.

    Förra året skulle vi åka en vecka till Las Palmas,och hade beställt denna resa redan i februari.

    Våra hundar skulle INTE följa med denna gång, utan de skulle vara på ett hundpensionat.
    Detta hundpensionat tog inte hundar som löper, och vi visste att de skulle löpa 2-månader innan resan.
    Men, icke sa Nicke.. Båda dröjde denna gång. Pratade med resebyrån, hade jag/vi haft deras försäkring så skulle vi få ändra vår resa till en månad senare utan kostnad.

    Ringde Folksam"resklar". Försäkringen gäller bara vid sjukdom eller dödsfall styrkt med läkarintyg.
    Nu hade vi tur, goda vänner som tog semester i 9-dagar och tog våra hundar.

    Samma sak gäller med Folksams försäkring, resväskan gick sönder, när vi tog ut den från bussen.
    Vi fick inte hjälp på plats, utan fick köpa en ny resväska.
    Fick lämna upp vår trasiga väska vid hemkomsten, den gick inte att laga.
    Resväskan var 4-år gammal-Fick knappt ut några pengar alls för den. Trots att det var en fin väska.

    Hade vi haft Vings reseförsäkring så hade vi fått pengar på plats och kunnat köpa en ny väska.

    Hälsningar Rufsrufs
     
  12. Bronzom

    Bronzom Medlem

    Du har helt rätt rufsrufs ! Jag tror att alla skulle ta försäkring genom sin resebyrå om det inte vore för att det är SÅ DYRT ! ;)
     
  13. chica

    chica Medlem

    Resebolagens försäkring verkar ha generösare villkor men den är ju oxå betydligt dyrare.

    Om man är beredd på vissa egna risker såsom att ej få ersättning för förstörd resväska eller missad anslutning så tycker jag nog ändå att Folksams resklar är ett bra alternativ.
    De gånger jag varit tvungen att nyttja försäkringen har det fungerat utmärkt och utan besvärlig administration av intyg/kvitton m.m. Fick igen alla pengar för resa och anslutning när vi inte kunde resa iväg på grund av att det inträffat en brand hos min svärmor fem dagar innan avresa samt vid några tillfällen då det förelegat sjukdom.

    Jag reser rätt ofta och tycker att det blir för mycket att betala försäkring varje gång.

    En sak som dock är väldigt bra med resebyråernas försäkring är ju att de lagt till att man får göra en fri ombokning samt därefter får boka om till en adm. kostnad på några hundra. Det hade jag stor glädje av när jag strulade med en lite dyrare resa till Thailand för några år sedan.
     
  14. Cina

    Cina Medlem

  15. stickan48

    stickan48 Medlem

    Vi har Länsförsäkringars Tur & Retur och jag har gämfört dem med andra reseförsäkringar så som Europeiska reseförsäkringar som brukar vara den som resebolagen säljer.

    När det gäller vissa händelser så har Tur & Retur bättre villkor och högre ersättningar. Det argument som försäljarna ofta har är att man av Europeiska kan få hjälp på plats. Hjälp på plats kan man få av alla försäkringsbolag om inte av en person så via tele mm.

    rufsrufs, när det gäller avbeställningsskydd så tror jag inte att det finns något försäkringsbolag som ersätter förlust vid utebliven resa på grund av att man inte kan ordna hundvakt jag tror inte det faller under oförutsedda händelser i försäkringsbolagens mening, men jag kan ha fel...

    SH
     
  16. rufsrufs

    rufsrufs Medlem

    Helt klart Stickan48 så får man inte tillbaks pengarna, men man kan flytta sin resa till senare tillfälle eller tidigarelägga vid reseb. avbest. försäkring.

    När det sen gäller denna resväska, så var vi i kontakt med Folksam "resklar".
    Fanns inte en chans att få ut en ny resväska på plats.
    De skulle se väskan ifall den gick att laga.
    Lite kämpigt att släpa en tom och trasig väska hem på flyget.
     
  17. Bumpen

    Bumpen Medlem

    Jag måste flika in att avbeställningsskydd skiljer mycket mellan resebolagen. Kollade upp det för nått år sedan. Då måste man i pricip dö för att få ut något på vissa bolag.
    Då tror jag det var TUI som hade det bästa avbeställningsskyddet.
    Men det kanske har ändrats nu?

    Och som jag tidigare påtalat i forumet så läste jag en artikel i aftonbladet. Där dom gemförde ett fall med 2 som brytit benet utomlands. Den ena hade bara hemförsäkring och den andra hade resebyråns dyra försäkring. Den med bara hemförsäkringen fick FULL service. Och den med resebyrånsförsäkring hade bara en massa strul.
     
  18. Cina

    Cina Medlem

    Vår barnvagn var trasig när vi kom hem från en resa ett år, sufletten hade en stor reva. Vi fick nästan hela summan tillbaka ca 3000, vi fick behålla vagnen och lagade den och sålde den till ett bra pris.
    Så det var ett bra kap. Köpte en ny vagn plus att vi kunde köpa en till vagn (paraply vagn)
    Det var med Folksam.

    En tråkig skada med ett lyckligt slut.

    Cina
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis