Boka Reguljärt?

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av cattis2, 1 november 2013.

  1. cattis2

    cattis2 Medlem

    Nån som vet hur det funkar att boka reguljärflyg till vettigt pris för att åka ner till Gran Canaria i juli månad? Eller är det dåligt med flyg på sommaren?
     
  2. elsueco

    elsueco Medlem

    Prova Norwegian, Vouling och Iberia. Med lite pyssel med byte någonstans i Europa så tror jag även Ryan Air kan erbjuda något.
     
  3. Emtehed

    Emtehed Medlem

    JAG skulle inte välja Ryan Air[xx(]

    Är inte deras slogan:
    Vi garanterar inte att ni kommer upp i luften
    men om vi kommer upp garanterar vi att ni kommer ner
    (på nåt sätt)


    JanE som uppenbart inte gillar Ryan Air[:eek:)]
     
  4. elsueco

    elsueco Medlem

    Emtehed, självklart skall du inte flyga med Ryan om du inte gillar bolaget, men........

    Tycker inte att man skall beskylla Ryan Air för dålig säkerhet. Vi pratar om världens till storleken 7´e bolag och i Europa är det bara Lufthansa som är större.

    Nu är inte storleken avgörande när man pratar säkerhet, det är däremot den säkerhetsranking som JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Center) presenterar.

    De tolv största bolagen utan haverier som man presenterar, toppas av Finnair, platserna 2 - 6 tar asiatiska bolag, 7 platsen har RYAN Air. Nästa Europeiska bolag är Brittish Airways på 10 plats och Lufthansa på 11 plats.

    Så trots alarmerande rapporter om tomma bensintankar och exploaterande utav personalen, så känner jag mig åtminstone trygg när jag flyger med dem. Här finns det mycket starka krafter i samhället som tagit som uppgift att svartmåla bolaget och lyckas sannerligen med det. Det märkliga är bara att det inte biter på deras försäljningssiffror.

    Självklart vet ledningen för Ryan Air att en olycka med deras plan skulle vara fullständigt ödesdigert. Det är inga dumskallar i ledningen, fast ibland får man den tanken när man hör deras VD. Nej, man blir inte de 7 största flygbolaget i världen på några få år, utan att vara rätt så smart. Därför tror jag inte att man tummar på säkerheten.

    Jodå, jag har provat att flyga med dem. Har haft precis samma åsikt om bolaget som du Emtehed och tänkte aldrig att flyga med dem. Men i mitt fall byggde det inte på att jag var rädd att flyga med dem, utan mera deras attityd mot sina kunder, sina passagerare. Deras konstiga krav när det gäller bagage, boardingcard osv.

    Vi skulle flyga Las Palmas - Madrid - New York, flyget mellan Madrid och New York var bokat och klart och det fattades bara biten Las Palmas till Madrid tur och retur.

    Samtidigt gick Spanair i konkurs och det visade sig plötsligt att flygen till Madrid med Iberia och Air Europa nu kostade över 400 Euros per person, trots att vi hade rabatten som fast boende på Gran Canaria. Priserna hade gått upp med över 100% över natten!

    Det är väl vid sådana situationer som man taggar ner sina starka prestigebeslut och börjar kolla även de "omöjliga" alternativen. Vi kollade Ryan Air och där visade det sig att t/r kostade 35 Euros! Att resväskan sedan kostade 45 Euros kanske förefaller som en märklig prissättningsmodell, men totalen 75 Euros contra över 400 Euros.... Ja, då var det lätt att rucka på den tidigare bestämda uppfattningen att aldrig flyga Ryan Air.

    Sedan fick vi våra förutfattade meningar bekräftade när vi skulle checka in, eftersom en av våra väskor vägde 22 kg och den andra 16 kg, totalt 38 kg. På "vanliga" bolag så är det helt ok, eftersom man räknar på totalen, men icke Ryan, nej, här väger man väska för väska.
    Så vi, som flera andra fick ställa oss vid incheckningen och packa om väskorna. Fullständigt obegripligt för mig.

    Varför kan fråga sig, det är ju bara att reta upp sina kunder/passagerare.

    Ombord var det också en del tjafs mellan passagerare och cabinbesättning, vad det handlade om vet jag inte, men är inte normalt när man flyger med andra bolag.

    Men vi startade på tid och landande på tidtabell och flygturen var helt ok. När vi reste från Madrid och tillbaka till Las Palmas kunde vi systemet och då flöt det på bra.

    Vi skall också erkänna att Ryan Air idag troligen är den största leverantören av soltörstiga turister till öarna och därför en mycket viktig aktör för den Kanariska ekonomin. En annan positiv faktor för oss är att deras framfart och succé i marknaden har gett oss resenärer lägre flygpriser rent generellt.

    Det är väl som när vi går på Konsum, vi vill köpa ekologiskt, närproducerat, men i slutändan styr priset. Det blir de där genetiska manipulerade tomaterna från Holland och de bohuslänska räkorna som blivit transporterade fram och tillbaka till Thailand för att bli skalade, som hamnar i varukorgen.
     
  5. Emtehed

    Emtehed Medlem

    elsueco:
    Ett mycket bra och balanserat inlägg[8)]

    Min negativa syn på bolaget grundas mer av
    ideologiska skäl.
    "Slogan" var menad som lite spydig ironi!
    Men statistik är ingen garanti för att ingen kommande olycka sker.
    Men det är dock en välsignad tur att det är seriösa piloter
    som ansvarar för flygningarna och inte Ryan Air:s ledning.

    JanE som tycker att "gratis" inte alltid är gott
     
  6. elsueco

    elsueco Medlem

    Emtehed, förstår, rättare sagt, vet att ditt inlägg inte skulle tolkas bokstavligen.

    Men ville slå ett slag för Ryan Air, som genom sin blotta närvaro i flyg-/resebranschen helt ritat om förutsättningarna och gjort mycket för att resenärerna fått billigare flygpriser. Ett allt större antal människor får chansen att resa, eftersom de ekonomiska förutsättningarna för resandet har radikalt förändrats, tack vare lågprisbolagen nya koncept.

    Med mina över 10 år i SAS-koncernen, vet jag att det fanns mycket att göra på kostnadssidan! Arbetade där under de "goda åren" och så här med med en blick i backspegeln, måste jag erkänna att vi hade det oförskämt bra! Klart att det gick ut över passagerarna som fick betala för vårt "goda liv".

    Nu börjar dessa excesser försvinna även hos de gamla linjebolagen, men det är klart att personalen klagar, men nu finns det ingen återvändo.

    Detta anser jag som en sund och helt naturlig utveckling inom flyg-/resebranschen.

    Vi får tacka lågprisbolagen som idag styr utvecklingen i en allt konsumentvänligare riktning.
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis