försäkring

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av tessan, 23 februari 2008.

  1. tessan

    tessan Medlem

    Min dotter blev sjuk på cypern 2004. Hon fick ont i njurarna o det visade sig att hon hade njurstensinflamation. Hon höll på att mista ena njuren.Hennes kommpis bad reseledaren om hjälp men hon ville inte.
    Följden blev att dom tog en taxi till ett sjukhus som genast tog hand om henne men även hennes väninna som dom påstod hade bronkit??!!
    Väninnan ringde mig o frågade om jag tyckte att hon skulle bli inlagd.
    Mitt svar va känner du dig sjuk? Nej, men jag vill va hos Elina,
    Åk till hotellet o kurera dig,
    Jag ger all eloge till mitt försäkringsbolag som skötte allt kanon. Vi la inte ut ett öre, o det va hemförsäkring, det enda jag behövde göra va ringa sos i köpenhamn.
    Men som mamma ringde jag o skällde på ving som inte ville ta hand om min dotter(hon var nykter) fick till svar av reseledaren att dom inte kunde ta hand om alla fulla ungdomar.
    Min fråga va då " hur i helvete kan ni köra ut ungdomar på festresor om ni inte kan ta hand om dom`"

    T
    Två dagar senare ringde min dotter o undrade vad jag hade gjort. Helt plötsligt hade reseledaren hälsat på henne o frågat hur det va?

    Men som sagt allt sköttes perfekt från vanlig hemförsäkring, tom hennes kommpis fick kompensation från hennes sk skjukdom.

    Jag rekomendera att kräva samtal med chefen om dom inte lyssnar, det gör susen!
     
  2. cattis2

    cattis2 Medlem

    Min ena son har blivit sjuk två gånger när vi varit på Gran Canaria. Ingen av gångerna hade vi resebolagets försäkring. Första gången behövde vi inte någon doktor, men jag gick till Fritidsresors personal och frågade dem typ hur jag skulle göra om det blev att vi behövde läkarvård. De var väldigt trevliga och tillmötesgående. Dagen efter var sonen bättre och vi var ute hela dagen. När vi kom till hotellet hade personalen skrivit ett litet brev där de undrade hur det var med honom. Eftersom vi inte var hemma hade de skickat in det under dörren.

    Andra gången var förra sommaren (-06). Då fick han astma. Han fick åka ambulans till sjukhuset och fick en massa mediciner. Eftersom vi inte hade reseförsäkringen fick vi betala kontant på plats. Hade han varit sjukare hade sos betalat. Men alla pengar, även för taxiresor mm, fick jag tillbaka när vi kom hem. Jag har länsförsäkringar med deras tilläggsförsäkring som heter tur o retur. Jag tror det tog fyra dagar från det jag skickade kvitton till dem tills pengarna var återbetalade.
    Jag köper aldrig reseförsäkring längre, men jag läste att även avbeställningsskydd ingår. Det visste jag inte så det måste jag kolla upp.

    Sonen mår ganska bra idag, men astman lär han få dras med.
    Cattis
     
  3. tessan

    tessan Medlem

    Hej klart avbeställningssydd ingår i hemförsäkringen. Betalar du med visa eller konto som visa är kopplat till så ingår det. Jag tror många betalar extra, tyvärr,
    Köp inte alla försäkringar! Jag har oxå läns o det funkar utmärkt.

    kram Tessan
     
  4. bastian46

    bastian46 Medlem

    Hejsan alla forumare
    Jag var nere i San Agustin i November förra året och oturligt nog bröt jag benet i slutet av vistelsen. Det blev färd till Centro Salud i Maspalomas som är ett allmänt sjukhus. Jag visade mitt "gröna kort" från Försäkringskassan och all vård där var gratis. Jag undersöktes av en läkare som gav mej tid till röntgen. Bilderna visade att benet var av. Läkaren gav mej remiss till en specialist vid Clinica Roca i San Agustin, där dom skulle gipsa underbenet.
    Där kostade det pengar, ca 2600:- som jag fick betala på plats eftersom jag inte hade någon extra reseförsäkring. Jag blev gipsad och fick ett intyg av läkaren som angav att jag skulle kunna flyga hem (Certificado Medico Oficial) och att jag skulle få rullstol vid flygplatserna (Gando, Madrid och Arlanda) samt ett extra säte för benet....
    Då jag kom hem skickade jag alla kvitton och papper till hemförsäkringsbolaget (Folksam). Efter några dagar fick jag pappren i retur och en uppmaning att skicka dom till Försäkringskassan i Visby vilka tar hand om utlandsskador. Efter ca 2,5 mån fick jag ersättningen utan att dom dragit någon självrisk. Numera känns benet bra och jag är nöjd och belåten trots att det tagit en tid att få ersättningen.
     
  5. swedph

    swedph Medlem

    Ja det är bedrövligt va dålig service och ansvar de på Ving och andra charterbolag tar, har själv dåliga erfarenheter av deras slappa sätt.
     
  6. rufsrufs

    rufsrufs Medlem

     
  7. Cina

    Cina Medlem

    När jag arbetade tyckte jag oftast så synd om gästerna som var sjuka eller som hade råkat ut för något tråkigt att jag ibland stannade kvar över natten ,en gång sov jag över hos en kvinna där mannen hade drunknat i San Agustin,kunde bara inte lämna henne ensammen de dagar hon fick vänta tills vi kunde hitta en plats för en tidigare hemresa.Så jag tror att det både finns bra och mindre bra reseledare.Men de flesta gör nog så gott de kan. jag själv gjorde det på min egen fritid...för det hände ju inte så ofta // Cina
     
  8. Bumpen

    Bumpen Medlem

    Och det är nog som i resten av samhället. Det dras ner på personal och det ska tjänas mer pengar. Så jag kan tänka att reseledarna har svårare att hänga med [?]
    Jag själv reste jämt med Ving förut för jag tyckte servicen var kanon. Även fast det var dyrare en andra bolag.
    Men efter jag reste över jul och nyår 03-04 med ving till SA. Och betalde nästan 10 000 för 2 veckor. Och vi blev ruskigt besviken på servicen då. Så har jag inte rest med dom efter det.

    Men numera när jag reser ser jag bara reseledare på Gando :D Men det väljer jag ju själv :)
     
  9. tindaya

    tindaya Medlem

    Reseledare förr var mer "allmäntduktiga" generellt, tuffare, fria att ta egna initiativ och mer väl behandlade av sina chefer i högan nord. De kunde mycket och var inte rädda att rycka in och hjälpa till när det behövdes. Och var kapabla att reda ut de mest omöjliga situationer. Tror inte de kan jämföras med reseledarna idag - i dagens läge styrs de fruktansvärt starkt från resebyråns sida, många yngre tar jobben för ringa lön och arbetar dygnet runt och har ingen talan alls.

    Men helt säkert gör de så gott de kan!

    Anette [8D]
    som aldrig arbetat som guide/reseledare (jo 2 månader som transfersguide i Málaga [}:)])
     
  10. Bumpen

    Bumpen Medlem

    Då får man kanske köra det bevingade uttrycket "Det var bättre förr" :D
    Eller som jag hörde en komiker sa: Det var inte bättre förr! Det är sämre nu! :)
     
  11. Cina

    Cina Medlem

    ps..färsk nyheter från GC 30 grader Puert Rico..fick ett sms de var och badade.fy så orättvist..här är det kallt blåsigt och söndag kväll..ny arbets vecka väntar..God natt--forumare
     
  12. tindaya

    tindaya Medlem

    Bumpen, har aldrig hört : Det var inte bättre förr! Det är sämre nu! Det var bra! Kände faktiskt när jag skrev att det lät lite "gammalt" och tjatigt!. Men menade vad jag skrev, har märkt med kontakt med resebyråer, att man ibland måste stå på sig väldigt mycket för att få vad man rätterligen (eller helt humant) har rätt att få.
    Anette:)
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis