Okey, hur skulle ni tolka detta?

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av mysan, 9 november 2007.

  1. mysan

    mysan Medlem

    Är inne och läser på Fritidsresors hemsida. Nu kan man boka egna platser på planet där (vet inte om det går nu för att vi närmar oss avresa eller för att de plötsligt vaknat och insett att denna tjänst är omtyckt).

    Men på någon av dessa sidor som TUI Fly Nordic har så står detta:
    Automatisk check-in

    Flyger du med TUI fly Nordic (BLX) kan du smidigt och enkelt checka in med ditt bokningsnummer på våra automater och slippa stå i kö vid incheckningen.
    Automaten - som finns på Arlanda, Landvetter, Kastrup samt Gardemoen - visar dig i enkla steg hur du gör för att checka in.

    Efter att du checkat in och fått boardingkort samt bagagelappar, lämnar du in ditt bagage vid disken för bagage-drop.

    Betyder inte detta att jag som charterresenär kan checka in själv?

    Jag stolpar ner till Fritidsresors kontor i stan för att kolla detta.
    Snorkigare och otrevligare människa:( får man leta efter. Den som satt bakom disken där förlorade inte bara kunden som var innan mig utan även en på telefonen samt mitt förtroende.

    Nå, hon snoppade av mig med att detta inte gäller för charter. Skitsnack säger jag för det är ju TUI som skriver det och de vänder sig ju till charterresenärer, kan du på nått sätt kolla det och återkomma till mig? NÄ sa hon bestämt och fortsätter tjata om att det väl inte gäller charter. Kärring!!:(:(:(

    Nu har jag skickat en fråga över mailen till TUI så vi får se vad de svarar. Men kanske någon här som vet om det fungerar med självincheckning (det är ju så himla smidigt och snabbt).
     
  2. cattis2

    cattis2 Medlem

    Hej Mysan!
    Trist med snorkig personal! Tycker de borde vara rädda om sina kunder och sina arbeten. Jag skulle gärna sitta där i hennes ställe[:p].
    När vi reste ner förra sommaren bokade vi med fritidsresor men flög med My Travel, så vi kunde inte använda automatcheckin, men de som bokat och flög med samma bolag kunde checka in där. Det måste ju vara jättesmidigt och det är ju som du säger ett charterbolag så det vore väl konstigt om inte charterresenärer kan använda sig av det. Tror inte du behöver säga till om det innan utan det står vid automaten precis hur du ska göra.
    Tala gärna om vad du får för svar från TUI. Det kan vara intressant att veta, tycker jag!
    Catarina
     
  3. mysan

    mysan Medlem

    cattis2: klart jag återkommer med besked;)

    Vi provade på detta med egen incheckning på Kastrup i somras. Kanoners! Snabbt o smidigt! Efter incheckningen tänkte vi ju tassa tillbaka till hotellet och äta vår frukost i lugn o ro.[:p]
     
  4. chica

    chica Medlem

    Jag tror visst att du kan använda automatisk check-in på Arlanda när du reser med TUI Fly. Jag har gjort det när jag rest med Apollo. Man checkar in och får boardingcard i automaten och lämnar bagaget i disken för "bagage-drop". Tycker du ska lita på den information du själv erhållit via hemsidan och som du förhoppningsvis får bekräftad av TUI-Fly i mejlsvar.

    Håller med om att det är trist med snorkig personal. Om de inte vet hur det ligger till tycker jag att de borde vara så pass "serviceminded" att de tar reda på vad som gäller och därefter meddelar svaret. Tyvärr tycker jag att man ofta får lite slarviga och ibland fel svar när man ringer tex. call-center och frågar om något. Ibland har man själv mer information i frågan. Jag ringde Ving en gång då jag hade en specifik fråga om ett hotell vilket för mig vara avgörande om jag skulle boka det hotellet eller ej. Jag fick ett svar som gjorde att jag gick vidare med bokningen och sedan betalade in anmälningsavgiften. Efter en tid fick jag via ett reseforum liknande detta vetskap om att den uppgift jag fått av Ving inte stämde med verkligheten. Jag tog kontakt med dem och berättade som det var och efter lite mejlväxling fick jag boka av och fick även tillbaka anmälningsvagiften. Det tycker jag var schysst gjort av Ving för även om jag vet vad som hänt så är det ord emot ord i sådana sammanhang. En liknande sak hände mig faktiskt inför denna vintersäsong. Det var Fritidsresor som först sa att det inte skulle bli några resor från Sundsvall till GC under julen och det fanns inte heller några resor att boka på nätet. Jag bokade in mig på en resa med avgång i mars istället och betalade anmälningsavgiften. Kort därefter såg jag av en slump att det nu fanns resor över julen men där fick jag förlora 1 800 kronor vid ombokningen till en betydligt dyrare resa. Enligt Fritidsresor så är hela deras program preliminärt och det kan alltid ske förändringar i olika riktningar och det kan de ej ansvara för såvida man inte bokat deras avbeställningsförsäkring. Oj nu har jag kommit ifrån ämnet.
     
  5. anneghost

    anneghost Medlem

    Jag tror nog att du ska kunna checka in själv på Arlanda för jag vet att Apollo erbjuder sina resenärer det på Arlanda.

    Annelie
     
  6. coconut

    coconut Medlem

    hade oxå tänkt å använda mig av denna tjänst då det låter himla slönt å slippa köa kl 5 på morronen...har med läst detta som du citerarå det står väl inte nåt där om att det INTE skulle gälla charter..Tråkiga månniskor som behandlar en så. När jag för några mån sen betalde in 15000 på vår resa så var jag inne i ticketbutik..fick hjälp av den snorkigaste av dom alla..Pengarna verkade aldrg komma fram till FR...då kom de fram senare att han gjort på nåt sätt(fick det förklarat för mig av annan säljare men minns inte nu va hon sa[|)]) när jag hade betalat in..så pengarna hade hamnat ute å "svävat"...varken Fr eller nordea kunde hitta dom...men till slut kom dom till rätta...men asså...man kunde ju fått ett ursäkta....[B)]
    Fasiken..nu kom jag me ifrån ämnet lite...
    Men hoppas man visst kan använda sig av den där tjänsten...Återstår att se....[8D]
     
  7. cattis2

    cattis2 Medlem

    Coconut, något liknande hände mig i somras. Jag slutbetalade våra två resor till Gran Canaria med swedbanks internetbank. Eftersom vi åkte från Oslo med norska Star Tour så fick jag ju göra en utlandsbetalning. Gissa om jag blev svettig när avresan närmade sig och pengarna inte kom fram till mottagaren. 2 veckor före avresa började det bli riktigt nervöst. Det är många banker och mellanhänder som pengarna ska genom innan de till´slut hamnar där de ska. Det visade sig att mina inbetalningar gått från swedbank till Nordea till Norska SEB där de stod. Men innan vi hittade dem hade jag hjälp av både Norska SEB, Nordea(där jag inte ens är kund), Swedbank, Fritidsresor och Star Tour. Jag träffade på så himla trevlig personal och det var absolut ingen snorkighet då inte. 3 dagar innan avresa fick Star Tour sina betalningar och vi kom iväg tillslut. Summan av kardemumman: Jag åker från sverige hädanefter. Enklast så!!
    Cattis[8D]
     
  8. coconut

    coconut Medlem

    Skönt att du fick hjälp av trevliga människor å att pengarna kom till rätta, jag var jättenervös när mina inte kom heller..man e ju ingen miljonär...den turen hade inte jag, att ha å göra me trevliga folk...men då e ju inte hoppet ute iallafall:)
    Ha det gott...
     
  9. tjollan

    tjollan Medlem

    BAra en fråga! Nu när ni säger att dom är snorkiga etc gör ni nå åt det? på peka det var saklig och funkar inte det så be att få tala med deras chef. FUnkar inte det skriv till huvudkontoret påpeka vad som hänt. Är man saklig och ärlig så brukar dom ta till sig.
    Är man som kund missnöjd så måste man påpeka det!
     
  10. mysan

    mysan Medlem

    Klart som korvspad att jag ska in o klaga![}:)] Först ska jag gå in o spankulera för att se vad människan hette. SEN ska jag ta och prata med henne. Går inte vettet in i skallen på henne så tar jag och kontaktar hennes chef. Självklart måste hon veta hur saker o ting fungerar inom det egna företaget. Jag hade inte blivit lika irriterad om jag hade stått i en butik som säljer biljetter för flera olika resebolag. De kan ju omöjligt känna till allt om alla flygbola. Men kanske de också är mer vänlig och villiga att ta reda på hur det förhåller sig.
     
  11. coconut

    coconut Medlem

    för min del så var det för länge sen för att kunna klaga nu å för den delen så hade jag inte energi till det då heller då det enda som snurra i mitt huvud var pengarna....
    Men klart man ska klaga om man tycker att det känns bättre...:)struntsamma...för mig e det ett minne blott nu hursomhelst..
    ha en go kväll....
     
  12. mysan

    mysan Medlem

    Eftersom det har framkommit lite information om krångel med betalningar, vill jag bara förmedla en solskenshistoria också...

    Jag liksom hängde på låset i år när Apollo släpte sina sommarresor-08. När jag sedan skulle betala in handpenningen så var det stört omöjligt att göra det. Jag var dessutom ute en dag för sent (sista dag var en söndag och vem i hela friden tänker på att ta fram datorn en söndag mitt i husrenovering[?]). Jag försökte göra betalningen över nätet men det gick inte alls. Tog mig till stan på lunchen och tänkte betala över disk hos Apollo. Träffade där en kanon-trevlig kille. Han skulle gladeligen hjälpa mig. Men inte ens han kunde betala.[:0] Han ringde ett samtal och då visade det sig att Apollo hade problem med att ta emot betalningar just då. Han erbjöd sig i alla fall att flytta fram sista betalningsdag till kommande lördag.

    När jag kom tillbaka till jobbet så ringde han mig. Ekonomiavdelningen hade ju inte varit glada i att flytta fram betalningsdagen men han hade stått på sig och envetnats med dem så jag fick några dagars extra respit. Efter ett par dagar ringde säljaren och sa att nu skulle det gå att betala. Service vill jag säga. Jag knappade in mig och betalade på studs över nätet.

    DET KALLAR JAG SERVICE![:p] Jag kilade in o tackade honom nästa gång jag var i stan.:D
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis