SAS säljer majoriteten i Spanair.

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av elsueco, 19 december 2008.

  1. elsueco

    elsueco Medlem

    I pressen kan vi idag läsa att SAS, till slut, verkar ha lyckats att få en intressent att ta över som majoritetsägare i Spanair.

    Tidigare har förhandlingarna med både Viajes Marsans och Iberia slutat utan resultat och det är bara att hålla tummarna för SAS att man nu skall lyckas. Målet är att avtalet skall vara i hamn innan den 31 jan-09.

    Enligt spansk press är målet att de nya ägarna skall komma upp till 80%, 20% behåller SAS och fortsätter som businesspartner och minoritetsägare.

    De nya majoritetsägarna skulle då bli "Consorcio Turismo de Barcelona", en turistisk intresseorganisation knuten till Barcelona stad. Den andre intressenten, det Katalanska riskskkapitalbolaget "Catalana d'Iniciatives" ägt utav främst Katalanska storföretag som t.ex. La Caixa.

    Konsekvenser för oss som tycker om att flyga mellan skandinavien och Gran Canaria? Vet inte, men ser i alla fall inga direkta fördelar med det.

    Det är säkert inte en allt för djärv gissning att frekvenserna mellan skandinavien - Spanien/Canarias kommer att bli färre. Att focus blir att främja resandet främst till Barcelona och Katalonien är självklart.

    Färre frekvenser, minskat konkurrens,mindre utbud brukar tyvärr ofta betyda högre priser.
     
  2. n/a

    n/a Medlem

    Hmmmm. Undrar om det blir som i fallet Air Berlin som pressas av myndigheterna på Mallorca att börja prata katalanska ombord. Ja herregud ... [:eek:)]


    Lyckligen bofast i Las Palmas
     
  3. elsueco

    elsueco Medlem

    Förändringar kan vi nog förutsätta och den skandinaviska personalen på basen i Las Palmas har nog orsak att känna sina anställningar som hotade.

    Förutsätter att basen i LPA stängs och det blir ett Katalanskt flygbolag som absolut inte har några ambitioner att promota de kanariska öarna långt från Katalonien.... synd!

    Synd också för skandinavien eftersom man säkert kommer att dra ner högst avsevärt på frekvenserna till/från skandinavien och Canarias och Spanien. I sin förlängning betyder färre frekvenser, ökade priser.
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis