En ny skrämmande rapport damp ner med statistik om piloternas (chaufförer i luftens) arbetstider..[8D] Upp till tretton timmars arbete i sträck som enligt ett EU förslag ska eventuellt förlängas till 16 timmar. Mer en 50% av de tillfrågade piloterna, (mörkertalet är säkert större) säger att de känner sig pressade av sin arbetsituation och uppger att de sover och somnar under flygningarna. Tankarna går till slavarbetet i sockerplantagerna. Frågan är hur man kan koppla detta till flygsäkerhet. Planen servas sköts underhålls enligt speciell specifikation men hur är det med piloternas hälsa.?? Ingen kan må bra av dessa arbetstider och vara alert fatta rätt beslut vid emergency osv. Piloterna bästa vän är väl autopiloten.[8D] - Tack för att ni valt ...[?]..airways. -Piloten är nu vaken så spänn fast era säkerhetsbälten vi går nu in för landning. Och prova inte detta hemma OBS true story...[:0] En amerikansk kvinna hade köpt en husbil och trodde cruise control betydde autopilot (på svenska farthållare). Tryckte igång den och sen gick in i bilen och koka kaffe... Vid pennan//xerxses
Tack för lite uppiggande läsning xerxses (ja, den sista delen menar jag) Det behövs denna gråmulna dag när termometern knappt orkar sig över trettio-strecket[|)] JanE som ändå uppskattar denna kombination mellan Sverige och GS[^] (dvs svensk oktoberhimmel och GC:s temperatur)
Intressant läsning. Man bara förundras. Mycket av misstag och olyckor händer under överansträngning och trötthet. Jag försöker ta en tupplur när jag flyger men det känns inte bra om piloterna sover också?.
Får inte en pilot sova under tiden? Absolut får dom det ifall det rör sig om längre flygningar. Sen är 13 timmar i sträck-flygningar ganska ovanliga, vanligtvis får piloten också möjlighet att sova mellan flighterna.. Känner en pilot som kan somna inom loppet av bara några sekunder när han bestämmer sig för det. Dom bor granna med oss och deras lägenhet är inte lite fin alltså. Men man får jobba hårt för sina pengar.. Den huvudsakliga orsaken till olyckor beror på dålig kommunikation har jag för mig, men jag saknar dock statistik. Men det är därför korean air alltid toppar olycksstatistiken, dom är så rädda för att ifrågasätta varandra...
OBS.... Det är svensk pilotförening (SPF) själva som varnar för att sovande piloter utgör en fara för passagerarna då finns det givetvis anledning att lyssna. SPI har frågat sina 1 900 medlemmar hur de nuvarande arbetstidsbestämmelserna påverkar trötthet och utmattning.[:0] 80 procent av de 625 piloter som svarade anser att reglerna utgör en säkerhetsrisk. Sju av tio berättar att de på grund av trötthet gjort olika fel i cockpit. 54 procent medger att de fallit i sömn vid spakarna. TT har sammanställt några incidenter. I februari i år somnade en SAS-kapten under en flygning mellan Köpenhamn och Stockholm. Andrepiloten kom från toaletten och fick ringa på två gånger innan kaptenen vaknade och öppnade dörren till cockpit. Det var illa nog, men värre exempel finns: I mars 2004 somnade båda piloterna på en Airbus under inflygning till Denver i USA. De vaknade först sedan flygledarna flera gånger skrikit i radion att de närmade sig flygplatsen med för hög hastighet. För arbetstidsfrågor i SPF, tillåter reglerna arbetspass på 13 timmar plus två timmars övertid. Ur ett passagerarperspektiv inger det inte förtroende för flygsäkerheten. Även om autopiloten sköter det mesta av flygningen måste piloterna hålla sig vakna och beredda. Självklart kräver det arbetstider anpassade till vad människor förmår. Slutligen då. Kan säkerligen bli kommunikationsproblem om man sover eller hur...[?] //Xerxses
Problemet ligger väl lite i att man har helt orimliga löner i förhållande till arbetsinsatsen/-tiden. Skulle tro att piloten tjänar som 10 busschaufförer. Rätt eller fel får någon annan avgöra, men vi resenärer accepterar inte längre "tokpriser" på flyget för att bolagen har höga kostnader. ....säger jag efter över 10 år i en skyddad verkstad som hette SAS.
Sanning eller myt...[8D][?] Intressant tanke där Elsueco du verkar insatt med din fina erfarenhet. Det finns nog få branscher där lönerna styrs så av marknadsvillkor som för piloter. Utbildningen till pilot är ganska kort men när man är klar betraktas man i princip som lärling. Det finns och har alltid funnits ett stort överutbud på nyutbildade piloter, vilket gör att de få som överhuvudtaget någonsin får ett första jobb, får räkna med att betala flygbolaget för att få jobbet.[?] En insiktsfull post om förutsättningarna finns här. Att bli Civilpilot...[8D] Tillhör man däremot en av de få som haft turen att inte bara komma in på marknaden och få ett första jobb, utan dessutom kommit så långt att man är kapten på en widebody, är situationen helt annorlunda... Det är en kompetens det är ständig brist på och det finns alltid bolag runt om i världen som gärna betalar över 100000 SEK/mån (ofta utbetalat till lämpliga konton i skatteparadis) för den som har rätt type rating. Sålunda är också en hel del SAS-piloter tjänstlediga och jobbar på kontrakt för flygbolag i Asien....hmmm...[8D] Lyckades gräva fram lite lönestatistik. Medellön 57.931 Medianlön 50.000 grundat på medelålder 36.3 och 10.5 års erfarenhet i yrket. Det är också allmänt känt att SAS alltid brottats med höga personalomkostnader och för att pressa ut sista blodsdroppen ur personalen kan detta vara en farlig väg att gå. Sänkta löner bättre arbetstider...undrar vad pilotfacket säger om det... Men det finns säkert någon som är mer insatt en jag.[8)] Ha en fin dag forumare//Xerxses
Just det, det är svensk pilotförening som ligger bakom undersökningen. Svensk pilotförening är en facklig organisation som har ett intresse i mer bekväma arbetsförhållanden för sina medlemmar. Självklart ska man för den sakens skull inte ignorera deras klagomål, men man ska komma ihåg att SPF och undersökningen är väldigt partiska. Sen har dom också makten att säga "ifall ni inte lyssnar på oss kommer plan störta och massa människor dö". Jag tror inte att 13 timmars pilotarbete skulle motsvara 13 timmar i en fabrik eller liknande. Efter 13 timmar av fabriksarbete eller städning skulle man ju nästan vara död. Sen rör det sig inte heller om 13 timmar varje dag. Ifall piloterna somnar på jobbet borde dom anstränga sig för att sova mer på nätterna istället. Det är en del av jobbet att hålla sig alert, och ifall dom inte klarar av det är kanske inte pilotyrket helt rätt.
Det stämmer mycket bra att Svensk pilotförening är en part i målet att främja bättre arbetstider och förbättringar för personalen, självklart. Men undersökningen och statistiken talar sitt tydliga språk och bör inte ignoreras. SPF undersökning är inte en isolerad företeelse, utan flera i U.S och även undersökningar och utredningar bla denna som inlämnats till EU parlamentet av oberoende experter. Jag citerar: Förhållandena vid flygolyckan i Indien i maj, vilken kostade 158 passagerare livet, framgår det att olyckan troligen berodde på den överansträngning och det tillstånd av dvala som piloten befann sig i. Under de senaste femton åren har man noterat fler än tio flygolyckor med stort antal omkomna som har berott på extrem trötthet hos piloter inom den civila luftfarten. Samtidigt framgår det av den rapport som EASA (European Aviation Safety Agency) presenterade i januari 2009 om en medicinsk och vetenskaplig utvärdering av piloternas tidsschema för flygning och vila att det bör införas nya regler i gällande europeiska förordningar. Att flygbolagen för att minska arbetskostnaderna, sänka driftskostnaderna och undvika nyanställningar av piloter tvingar sina piloter till långa och tröttsamma flygningar eller arbetstider som faktiskt är sämre än motsvarande tider för chaufförer för tung trafik (upp till 14 timmar om dagen, medan kabinpersonalens arbetstid kan uppgå till 15 timmar) får till följd att flygningarnas säkerhetsnätverk försämras betydligt och att därmed både passagerarnas och besättningens hälsa utsätts för allvarliga risker. Slut citat. Så förhoppningen är att säkerheten och personalens varningar tas på allvar. Det stämmer också att Luftfartverket viftat bort en del undersökningar men som sagt tills några allvarligare tillbud inträffar även för svenskt flyg inblandat. //Xerxses
En lastbilsförare för tung trafik får jobba i 15 timmar, men får bara KÖRA 9 timmar under den tiden, 2 gånger i veckan får man utöka körtiden till 10 timmar "om det föreligger särskilda skäl", som då måste kompenseras dagen därpå. Ska man vara riktigt noga så får man inte köra mer än 9 timmar per 24 timmars period. Därför ser jag det konstigt att en pilot får flyga så länge som 15 timmar? Lasse
helmerstig: Den 18:e nov gjorde du ett inlägg. Den 28:e nov har du uppenbart gjord någon/några ändringar/tillägg i ditt inlägg. Har du sovit under de mellanliggande 10 dagarna[?][?][:0] JanE som inte tror att städtekniker eller fabriksarbetare skulle dö av 13 timmars arbete (det är segare virke än så i dessa yrkesgrupper)
"Konstigt" Lasse?? Inte alls men du förstår väl du som jag att det handlar om pengar Som i dom allra flesta typer av verksamhet har flygbolag för avsikt att inte gå med förlust. Den krassa verkligheten är att flygarbetsgivare i större delen av världen ( i synnerhet europa under sista 5-10 åren ) har gjort sitt yttersta för att försämra piloters anställningsvilkor, på alla plan skall tilläggas.....fick tag i en arbetsbeskrivning av en svensk pilot. Läs Lasse och begrunda.. En del flygningar går från a till b i 13-15 timmar, förhoppningsvis händer så lite som möjligt under den tiden, samt en avslutande landning. visst man "arbetar" kanske inte så mycket i folks ögon men trött blir man ändå av en något syrefattig miljö ca 2500mtrs höjd samt en konstant högre ljudnivå. allt detta är tröttande. Annan tjänstgöring kan vara i vinterföre 4-5 månader på våra breddgrader med 4-6 starter och landningar i mycket dåliga förhållanden, dag efter dag vecka efter vecka. korta turnarounder mycket ska hända på kort tid. Trötthet innebär inte bara att man kan somna i framsätet, den innebär framför allt att man blir mindre skärpt, gör misstag, får skriva OR rapporter, och förhoppningsvis är det inga allvarligare misstag man gör. Misstag gör vi varje dag, men dom blir inte mindre vid mycket långa arbetspass i jobbiga förhållanden. Ibland kan passen vara kortare med men med exempelvis 7 dgr jobb i sträck, sen 2dgr ledigt sen 7 dgr jobb igen. Ibland tidig morgon incheck 0500 + 2 leg sen split duty 8 tim sen 3 leg till utheck sent. 2 till 3 helger jobb i månaden, ingen övertid hur du än jobbar under dygnets 24 timmar eller under helger såklart, 60 timmar lagligt arbete i veckan ( flight time ) det är piloters vardag numera. Glamoröst? nej inte direkt. Det var nog länge sedan! Tröttande, ja det kan man nog påstå utan att skämmas. Så Lasse arbetstiderna enligt senaste förslaget framlagt i EU skall försämras ytterliggare till 16 tim konstigt kanske. Men det är den krassa verklighet vi lever i tyvärr. We are just in it for the buck.....inte sant.. Have a nice flight//Xerxses
Trodde aldrig jag skulle säga detta men +1 på xerxes inlägg. Pilotyrket är inget glamouryrke längre och med massa nya lågprisbolag som pressar ner biljettpriserna är det tufft för flygbolagen som gör allt för att hålla nere kostnaderna. Arbetslösheten bland piloter är hög vilket flygbolagen utnyttjar när de anställer piloter för låga löner och mycket jobb (de är såklart desperata att få jobb och accepterar dåliga avtal, annars går ju jobbet till någon annan). Visst, alla jobb har rutiner. Men den dagen du sitter i ett flygplan som får en birdstrike och tappar ena motorn precis efter take off eller när ditt plan ska landa en mörk vinterkväll med 30 knops vindar i sidan och snöfall vill du nog att de som sitter där framme inte sitter och halvsover utan är sitt bästa jag.
Xerxes: Ja visst förstår jag vad du menar. Det jag menar är att det konstiga i det hela, speciellt med jämförelsen piloter vs chaufförer är att inom transportyrket så stiftar staten med transportstyrelsen i spetsen reglementen om hur man får jobba, hur länge man får jobba osv, och bryter man det minsta mot de reglerna får man böta 1000 tals kronor. Att inte staten stiftar strikta regler om hur piloter får jobba förstår jag inte....Visst det handlar om pengar, men det gör det inom transportsektorn också och där anpassar man sig till reglerna och det fungerar för de flesta. Lasse
Tack Cilla2 för ditt fina svar och som vi alla vet här ditt kunnande på området.. Blev förvånad själv hur illa ställt det var och från mitt passagerar perspektiv så hoppas man det kommer bli förbättringar för er piloter med arbetstider osv. Det finns ett intresse även hos oss passagerare för det. Hoppas jag inte uppfattats som nedvärderande på något vis mot er som yrkesgrupp om nu någon uppfattat det så, utom tvärtom. Jag är personligen mycket imponerad av piloter och ser med stor respekt på ert viktiga arbete. Min yngsta son säger alltid när vi är ute och flyger. -Pappa varför är inte du pilot det är så coolt jag vill ha en pappa som är det..hmmmm host host..[:I]. Ha en fin dag forumare (om man kan ha det i Nov?) //Xerxses
Ja då förstår jag vad du menar Lasse .. Piloternas regler arbetstider och förhållanden styrs av europiska gemensamma regler fasttällda i EU och inte av svensk lag fack osv. SPF kan vad jag förstått bara påverka de gemensamma fattade besluten för piloter endast via EU centralt Tyvärr jag borde varit tydligare där..sorry...[8D] Cilla2 kan säkert reda ut detta bättre än mig...
Jag tycker att det är renodlat vansinne att människor som ansvarar för andra människor och deras väl och ve ska jobba så hutlöst långa arbetspass. Detta gäller både piloter och läkare. Jag jobbar gärna långa skift men jag har inget jobb som kräver större tankekraft och jag behöver absolut inte vara skicklig. Nu har man ju den sista tiden sett piloter som landat utan noshjul och även ett plan som landade utan hjul alls. Det krävs nog en pilot på topp för att fixa något sådant. Men allt är väl som vanligt med alla beslutsfattare. Det måste hända en massa olyckor först innan reglerna ändras. Jeanette
Nej då Xerxes ingen fara, det är sant det du skriver och är en viktig fråga. Alla yrkesgrupper behöver vila för att kunna prestera så bra som möjligt och vara effektiva. Extra viktigt är det för sådana som har hand om människoliv på ett eller annat sätt som piloter, busschaufförer, taxichaufförer mm. Vi får hoppas att det blir bättre eller i alla fall inte sämre. Angående din son låter det ju som klockrent framtida pilotmaterial Mvh
Geodiva Håller helt med dig...den gamla vanliga visan det går så länge det går och sen när det händer en riktig olycka oj låt oss titta närmare på detta problem...zzzzz det är så man somnar själv.[|)] Cilla2 EU:s flygsäkerhetsbyrå, EASA (European Aviation Safety Agency) arbetar med nya regler. Arbetet baseras både på erfarenheter av de existerande reglerna och vetenskapliga rön om flygarbetstid och trötthet så förhoppningsvis kommer moderna rön ligga till grund för de nya reglerna och inget stenålderstänk man kan alltid hoppas att det blir så. Betala ett högre pris för flygbiljetten om det gagnade piloters hälsa och förbättrad flygsäkerhet/arbetstider är ett säljande argument för mig...det kanske blir slut på de toklåga flygbiljetterna med de nya reglerna..men fan tro´t.. Sagt efter flygkraschen..... Piloten hade inga problem med att komma in igenom himlaporten. Prästen som också varit ombord blev otroligt förvånad och förtretad då han stoppades vid porten. - Men vad nu då? Vad menas med detta? frågade han Sankte Pär. Varför kommer inte jag som är präst in i himlen, då piloten gjorde det? - Jo, förstår du, svarade Sankte Pär. När du predikade sov hela församlingen, men när han flög satt alla passagerare och bad! //Xerxses