Er flygsäkerhet...

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av xerxses, 19 oktober 2011.

  1. xerxses

    xerxses Medlem

    Tror du Stefan Liv håller med dig...

    Antalet omkomna i flygolyckor i fjol världen över steg kraftigt till 786 i fjol, jämfört med 685 året innan, visar nya siffror från Iata. Sverige var dock förskonat från dödsolyckor. Än så länge.
    publicerad 20110223.

    I händelserapporteringen till transportstyrelsen Sverige ökade rapportering från 1900 tillbud 2001 till över 4000 2010 en ökning med 110%!. Så med ett ytterligare tuffare arbetsklimat för piloter kommer inte trenden att brytas utan förvärras. Så det är bara att hoppas att vi blir förskonade från större haverier.

    //Xerxses
     
  2. Lommen

    Lommen Medlem

    Okej visst är det en ökning. Risken är dock enormt lite om vi ser till hur många som är i luften under ett år.
    639 miljoner passagerare bara på dom 10 största flygplatserna (sett till antalet passagerare)2010.
    Värre är det med dom som sitter o sover bakom ratten i sina bilar...

    Lommen som håller på HV71 o sörjer Stefan Liv
     
  3. xerxses

    xerxses Medlem

    Instämmer Lommen.

    Flyg tillhör ett av de säkraste sätten att färdas för närvarande. Ingen skrämselpropaganda i det avseendet från mig. Vill med detta bara peka på det med piloters stress och press kunde uppmärksammas och trenden ser mörk ut men som sagt jag är inte flygrädd mer en gemene man, men har fått en tankeställare själv. Hoppas tråden ändock varit lite informativ för er.

    Samtidigt är genomslagkraften och de psykologiska effekterna av ett allvarligt tillbud med flyg stor. Vill inte skrämmas på något vis här men som sagt piloterna ska må bra de har som sagt våra liv i sina händer. Sen att det är farligare att köra bil och den biten är en annan diskussion. Men i princip har du rätt Lommen...:)

    Ha en trevlig kväll forumare//Xerxses
     
  4. bobo

    bobo Medlem

    Hej,
    Hade tänkt att jag skulle hålla låg profil i denna tråd,...bara läsa..tänka efter och....men här är jag o skriver ett inlägg [:I]

    Det var icke bara xerxses inlägg som fick mig att skriva utan en episod i mitt "förgångna" arbetsliv "som som" tur ännu fortsätter = samma offentliga sektorns arbetsgivare.

    This is the story,

    Satt en gång i en väl använd DC-8:a på väg "någonstans i Scandinavien",(skulle o skida i "Kölbergen").Det var en besättning som fick rycka in med kort varsel då MD-80:n inte kunde frakta alla eftermiddags tidningar+passagerare som skulle levereras.

    Ok, det började med att då planet taxade in till terminalen så höll det på att köra in genom vänterummets fönster...alla sprang i väg men "den söta" nosen med luftintagen på respektive sidor stannade sisådär ..100-50cm från fönstret. Ojssan det satt fart i människorna!

    Ok, 1,5 timme försenade startade vi, kapten ursäktade sig med att det tog lång tid att räkna ut bagagets vikt o placering (balance) samt...

    Sedan bar det av med dunder å brak, vi använde hela startbanan "short of runway",... nåja färden fortsatte mot norr och allt var väl, efter en kvart knastade det till i högtalarna o en mansröst presenterade sig som "this is you captain speaking....mitt namn är och som "****" har vi.....

    Har förstått att de flesta är på väg till....hoppas att ni alla skall ha en fin "***"..... o så kan vi på besättningens vägnar bara skicka en hälsning från körsbärs blommornas Tokyo via Nordpolen! Om ca. 10 min börjar vi landningen mot....ha en trevlig tur.

    Jes,...jes..JJeess "detta flygfälts landnings/startbana är en nerförsbacke från 1 väderstreck sett, vi landade,... i nedförsbackens riktning" och jag kände redan ilningar i kroppen då jag på starbord sidan såg skog samt horisont fast det redan var 80% mörkt...dunds...skräll och sedan en lååång revers. När jag såg terminalen visste jag redan att nu "faan" får ni stå-pååå om vi ska stanna i tid o kunna taxa till terminalen,...hoppas det ej går åt helvete!
    Allt slutade med att vi stannade [men 1/4 del av flygplanskroppen utanför landningsbanans snöfria del!

    Ca 1 timme senare steg vi av planet i buss som förde oss till terminalen.

    För att göra storyn kort,

    Inkommande helg satt jag och hade det "gemytligt" med en varm dricka när någon lade handen runt min nacke och sade "heejj ****"..det var en bekant flygvärdinna som sedan berättade att "jag såg dig i kabin men ...".... Det var nära ögat.... Styrman hade spakarna då vi landade kapten hade känt sig trött efter 24h vakande o bad honom ta ner kärran.
    Han hade aldrig tagit ner kärran på en så kort och isig bana så...Vi hade tur!...Kanska vi borde höja ett glas för killarna! Shit tänkte jag !

    Efter denna incident gjorde jag anmälan samt ett förslag om att flygplans tillverkare/flygbolagen borde införa a) alcometer samt b)färdskrivare för piloter(förare) i cocpitten så som det senare kom i bussar och långtradare!
    Det borde jag aldrig ha gjort!

    En tid senare blev jag kontaktad av min översta förman som bad mig infinna sig ögonaböj i hans rum !

    ..Sätt dig, nu är det så här att du har gått o ställt till med ett helvetes rabalder genom att göra anmälan om sådant som du i din ställnig borde inse att man ej gör!

    Pga. detta sitter jag nu i skiten och får försöka enligt bästa förmåga tyna ner hela saken som om det varit ett missförstånd som Du gjort i din bedömning av vad du hört på en privat resa.
    Vad tänker du göra? Kom tillbaks i morgon och ge mig en förklaring som duger eller räkna med att ......

    Jaaha!, skitbyxa som man var så...valde man den gyllene medelvägen.

    Skulle alcolås och pilotpersonlig färdskrivare vara något?
     
  5. xerxses

    xerxses Medlem

    Alkolås inte dumt alls...ruggig upplevelse...[:0]

    De flesta minns väl episoderna och det granskande engelska reportaget om British Airways piloter när två piloter gick armgång och sjöng innan de lyfte med en 747 heavy...[:0]

    Roligt att se ditt face här igen Bobo det var ett tag sen...tänkvärt javisst....spännande story även om jag förstod att det inte var så där jättetrevligt med tillbuden...

    Taskigt med sömn och alkohol på det. Olyckan i Jaroslav piloten tryckte på bromsen istället för gasen!!, kanske behövdes ta ett blodprov på piloten om de hittade honom vill säga men iofs hellre innan han lyfte...hmmmm..:)

    1 April nejdå läs detta......

    Det är inte olagligt för piloter att köra flygplan med alkohol i kroppen. Men det ska det bli, har regeringen bestämt.

    Nu väntas förslaget komma som innebär att det blir samma alkoholregler i luften som på marken. Lagen träder, om den går igenom, i kraft den 1 september OBS OBS 2010 gott folk.

    Regeringen föreslår nu strängare regler gällande flygfylleri och ger också möjligheter för polisen att utföra kontroller och prov utan att det finns skälig misstanke om fylleri, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson till Sveriges Radios Ekot.

    Gränsen för flygfylleri går vid 0,2 promille och gränsen för grovt flygfylleri vid 1,0 promille.

    I och med lagändringen skärps även reglerna för passagerare.

    Tidigare har det bara varit möjligt att bötfälla stökiga passagerare. Nu kan man också gå vidare med fängelsestraff.

    Före 1 Sep 2010 fanns bara en rekommendation från Transportstyrelsen om piloten kunde misstänkas/bedömas för att ej skäligen kunna utföra sina sysslor på ett säkert sätt. Så promillegränser likställdes med bilister 1 September 2010...

    Tjena moss...[xx(]

    //Xerxses (det är nästan så man behöver ett järn själv)
     
  6. tjollan

    tjollan Medlem

  7. Emtehed

    Emtehed Medlem

    Jag fick en "bild" i mitt huvud, ang. alko-kontroll av piloter.

    Om nu polisen gör en "flygande kontroll":D och finner att piloten blåser RÖTT, hur gör dom då[?][?][?]
    Det är ju inte så lätt att bara ställa planet på sidan av närmsta moln och promenera hem[:0]


    JanE som vet att kommer man väl upp i luften, kommer man ALLTID
    ner[:eek:)]
     
  8. xerxses

    xerxses Medlem

    Tjollan 1 september 2010 likställdes alkohollagen för flygpersonal med trafik på marken taxi buss och sjöfart.

    Fick ett tips av en arbetskamrat. Jag viftade bort det och sade med barsk stämma never in my foot jag trodde han drev med mig men icke.

    Kollade almanackan först men det är inte så här mörkt första April [:eek:)]
    Jag har trott det var turbulens när planet krängde..[:eek:)]:D

    Janne :D:D
     
  9. Mollsan

    Mollsan Medlem

    jag vet piloter som spelar xbox under flygning...
    Fast de är ju iallfall vakna...
     
  10. cilla2

    cilla2 Medlem

    Frågan är ju då hur de lyckas smuggla in en TV i cockpit? ;)
     
  11. Mollsan

    Mollsan Medlem

    tydligen spelar de på dataskärm...
    Jag har aldrig varit i ett plan med bara personalen, så jag vet inte alls hur det funkar dock...
     
  12. GeoDivaGirl

    GeoDivaGirl Medlem

    Tror nog att jag vill återknyta till temat säkerhet.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article14321467.ab

    Säkerhet beror på så många saker. Att flyga med en urtrött pilot är väl helt ok, såvida inget händer och det behövs en skarp hjärna.

    Men vem vet när det tillfället inträffar?

    Det finns ju knappast något bolag som informerar dig huruvida piloten var på en svensexa dagen innan och söp skallen av sig.
    Det finns inga alkolås i flygplan.
    För övrigt vad det gäller flygpersonal så borde deras alkolås finnas en timme innan avgång! Och sedan så borde dem få redovisa om hur dem sovit och om dem är friska inför varje flygning.
    Att skylla på för stor kostnad är renodlat skitsnack för alla flygplatser slänger ut miljarder på att vi resenärer inte tar med oss nåt olagligt. Via säkerhetskontroller så går dem igen allt du tar med dig.

    1 pilot +- 200 passagerare. 1 snabb koll!
    Men det är helt ok att vi åker med en trött och utarbetad pilot.

    Jag vill inte sitta i en bil som har en full eller trött chaufför, eller båt eller något fordon alls för den delen.

    Jag tycker att Sverige borde föregå som gott exempel och vägra ta emot flygbolag som inte uppfyller skäliga arbetstider och arbetssituationer för piloter.

    Men det här är ju bara vad jag tycker.

    MVH Jeanette
     
  13. cilla2

    cilla2 Medlem

    Håller med dig i mångt och mycket GeoDivaGirl.

    "Att flyga med en urtrött pilot är väl helt ok, såvida inget händer och det behövs en skarp hjärna."

    Det är den här attityden som är ett av problemen. När man är trött gör man lätt misstag man inte skulle gjort annars. Det finns olyckor som är direkt kopplade till trötthet där extremt erfarna piloter gjort de simplaste misstagen under helt vanliga flygningar som de har gjort tusentals gånger innan just pga av trötthet. Nu vill man dessutom utöka maxarbetstiden för piloter från 15 timmar till 16 timmar om dagen. De flesta piloter bor ju inte precis bredvid flygplatsen heller utan kanske har någon timmes bilkörning till jobbet vilket resulterar i oerhört långa arbetsdagar. Det säger sig självt att det inte är lämpligt att man har ansvaret för så många människoliv efter en sådan lång dag.

    "Det finns ju knappast något bolag som informerar dig huruvida piloten var på en svensexa dagen innan och söp skallen av sig.
    Det finns inga alkolås i flygplan.
    För övrigt vad det gäller flygpersonal så borde deras alkolås finnas en timme innan avgång! Och sedan så borde dem få redovisa om hur dem sovit och om dem är friska inför varje flygning.
    Att skylla på för stor kostnad är renodlat skitsnack för alla flygplatser slänger ut miljarder på att vi resenärer inte tar med oss nåt olagligt. Via säkerhetskontroller så går dem igen allt du tar med dig.

    1 pilot +- 200 passagerare. 1 snabb koll!"

    Jag håller med om att alla piloter borde alkoholtestas innan avgång, förvisso är man alltid två piloter minst och man är skyldig att rapportera om man inte känner sig "fit for flight" själv eller misstänker att ens kollega inte gör det. Det förekommer även stickkontroller där piloterna får genomgå alkoholtest, certifikatkontroll och kontroll av medicinskt certifikat. Dock kan detta som du påpekar förbättras ytterligare med regelbundna kontroller innan flygning.

    Mvh
     
  14. Lasse

    Lasse Medlem

    Jag har en annan fundering: Varför ska man använda sig av utrustning som är förbjudna på flyg för att man anser att det är ofarligt?
    Vad vet man mer än andra då?
    Det är ju samma sak som att bryta mot trafiklagar bara för man tycker just de lagarna är felaktiga....som att köra 90 där hastighetsbegränsningen är 50 bara för man tycker det är fel....

    Lasse
     
  15. GeoDivaGirl

    GeoDivaGirl Medlem

    Lasse: Jag bor i Söderhamn.

    Nu i dagarna så var E4:avstängd i nästan 9 timmar mellan söderhamn och gävle för att räddningstjänsten inte hann med att dra upp folk ifrån diket och hämta skadade personer. Det fanns enligt räddningstjänsten mellan 50 och 100 fordon i diket. (tänk er 1-5 personer i varje fordon)

    På grund av vajerräcket som på sitt vis räddar från frontalkrockar så har vi fått..räddningen kommer inte fram alls. Nu tänker ni..hur kan du jämföra detta med flygsäkerhet.
    Under den här tiden så dog ingen men det fanns andra hinder.

    Ganska enkelt! Det går att förhindra vissa typer av olyckor!
    Vad är väl att sitta fast i några timmar mot att dö på vägen!
    Sluta spela med människors liv!

    Ställ krav på ert flygbolag!
    Skriv på varenda protestlista ni ser med krav om bättre arbetstider för flygpersonal!

    För om vi vill komma fram säkert..
    Då betalar vi alla några kronor extra!

    MVH Jeanette
     
  16. cilla2

    cilla2 Medlem

    Amen på det inlägget Jeanette! ;)

    Kanon alla ni som väljer att skriva på länken jag skrev i mitt förra inlägg. Vi vill väl alla kunna känna oss säkra i flygplanet när vi reser! :)
     
  17. GeoDivaGirl

    GeoDivaGirl Medlem

    OBS!
    Ni måste även läsa cilla2's inlägg och skriva på protestlistan!
    Gör det så kanske vi aldrig mer behöver fundera på den här saken!

    Jag vill inte att en trött person ska köra min sons skolskjuts!
    Vill du åka med en trött pilot?
    Tänker du lägga ditt liv i en trött persons händer?

    Inte jag i allafall!
    Säkerhet först för mig!

    Jeanette
     
  18. xerxses

    xerxses Medlem

    Goddagens....

    Hoppas inte tråden blir en självuppfyllande profetia med större haverier pga av en helt urspårad konkurrenssituation. Ett test av flygpersonalens förmåga att uthärda arbetstider liknande 1800 talets kolgruvor eller kanske det är ett experiment med vad människa kan tåla och uthärda, iscensatt av ett gäng potentater hos EU.

    Bra att det börjas strejkas för bättre arbetstider.
    Varför enbart tre bolag ? lite solidaritet om jag får be. Bra också att Ryanair går i bräschen och tar bladet från munnen. Det börjar röra på sig.

    Skandal att det oxå var i princip tillåtet att ta ett par järn innan man satte sig vid spakarna så sent som till 2010.

    Geodiva exakt...så är det.:)
    Cilla2 det är påskrivet...bra initiativ...:)


    //Xerxses......
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis