varning för kamera lurendrejare

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av rolf, 16 februari 2006.

  1. rolf

    rolf Medlem

    Besökte playa de Ingles
    Jättenöjd med mitt första besök på ön.
    Semestern fick dock en bitter eftersmak när det visade sig att den stora fotobutiken på varuhuset CITA blåste mig på 250 euro. Kameran de sålde till mig kostade 2500 kronor mindre i Sverige och enl generalagenten i Spanien 200 euro mindre. Hur ska man veta att man får ett "nice dutyfree price" när inga priser finns på kameran i skyltfönstret. Modellen är ny och fanns ej att finna på Internet.
    Vad skulle ni göra? Man blir bara så satans förbannad.
    Rolf
     
  2. Webbred

    Webbred Medlem

    Jag fick ett mail från Bryan, som jag citerar här:

    Hej - vet ej om det är möjligt att utfärda en varning för att köpa
    digitalkameor i Morro Jable, Fuerteventura (och tydligen på andra
    ställen på Kanarieöarna). Efter att ha set en Canon Ixus 50 i ett
    fönster på Camera Ware House gick jag in för att köpa en, och kom ut med
    en MX JVC (MX-225) - en kamera som inte tycks finnas någon annanstans.

    Det som retar mig var att försäljarna (good cop/bad cop system) ljög mig rätt upp i asnsiktet och utnyttjade min okunnighet:

    1. Ixus 50 kan endast användas med Mac och inte med Windows
    2. Att 'min' kamera tillverkades av JVC
    3. Att det inte gick att häva ett köp p g a felaktig information
    - och efter att ha försökt inställa drivern för kameran vid hemkomst
    finna att den inte finns på CDn (och ingen annastans på webben heller

    M v h

    Bryan Manktelow
     
  3. mankon

    mankon Medlem

    Råkade ut för samma luerendrejeri - har vänt mig till Konsuementeuropa här i Sverige och fått följande svar:

    Hej Bryan,

    Vi har fått in flera klagomål från konsumenter som köpt falska JVC-kameror på Kanarieöarna. Försäljarna är ute för att lura konsumenterna och efter att konsumenten kontaktat JVC har de fått veta att JVC känner till problemet, men att de inte kan göra något.

    Generellt är öppet köp ett frivilligt åtagande från säljarens sida, men eftersom du har fått en felaktig vara har du givetvis rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Sannolikheten att du lyckas och får tillbaka dina pengar är inte stor, då dessa säljare är högst oseriösa och det rör sig om handel med piratkopierade varor.

    Du bör till att börja med göra en polisanmälan i Spanien samt påtala problemet till JVC. Om du skickar namn på affären, adress etc. samt bifogar kvitto på köpet kan vi skicka ärendet till vårt spanska systerkontor och försöka få hjälp med att dels återkräva pengarna (dock liten sannolikhet att vi lyckas).

    Det är nationell spansk lag som gäller för köp i Spanien. Lagen grundar på "Directive 99/44/EC of 25 May 1999 on certain aspects of the sale of consumer goods and associated guarantees". Svensk lagtext hittar du på: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:SV:HTML

    Om du vill att vi för över ärendet till våra spanska kollegor behöver du uppge kontaktuppgifter till affären samt kvittobevis. De kan även ge dig adressen till relevanta myndigheter.

    Vänliga hälsningar
    Monica Muschel

    Har, trots allt, hämtat blanketten för häv av köp och skickat in. Om tillräckligt många turister gör detta kanske de spanska myndighetera reagerar!

    Bryan Manktelow

    -----Ursprungligt meddel
     
  4. Riggan

    Riggan Medlem

    Vi hade vänner som var på Teneriffa förra året. Mannen skulle köpa en digitalkamera. Kollade via sms med sonen hemma och allt värkade frid och fröjd.
    Men när han kom hem var det omöjligt att ansluta den till datorn. Kablar fanns ej att köpa i Sverige. Så nu står han där med en kamera som inte går att ansluta till datorn.
    Så det är nog lugnast att köpa här hemma och priserna verkar vara på samma nivå

    Riggan
     
  5. rogman

    rogman Medlem

    Ja dessa kameraskojare ska man verkligen passa sig för. Min kompis Timpa funderade på att köpa en Canon (i Puerto Rico CC) som han trodde var mycket billigare än hemma. Så han gick runt en hel vecka och jämförde priser. Hittade till slut en butik som låg ca 800:- billigare än hemma.
    Jag var nyfiken så jag följde med in. När han skulle betala så höjde säljaren plötsligt priset med nästan 60 . Då sa Timpa att så mkt har jag inte men jag vill ha den ändå, jag måste hämta ut mer pengar.
    Då tog plötsligt säljaren kamerakartongen från Timpa å började skrika å gorma [}:)] att vi skulle dra till ett varmare ställe än Gran Canaria, här får ni inte handla! Han praktiskt taget sparkade ut oss ur butiken ,vilket inte är lätt ska jag säga för vi väger båda 100+! :D[8D]
    Timpa blev inte av med några pengar denna gång. När han kom hem så köpte han kameran på nätet å tjänade ändå en del slantar.

    Hoppas ingen råkar ut för något liknande
     
  6. mankon

    mankon Medlem

    Som ett slags tillägg till diskussionen ang digitalkameror!
    När jag packade upp min MX JVC kamera fanns en lapp om service centret dit man kunde vända sig med problem. Det fanns inget telefonnummer och ingen webbadress. Telefonoperatören jag frågade pratade med sin kollega på Gran Canaria och hon kunde inte hitta följande:
    MX JVC
    Servicio Center
    C/ Perez Muñoz 45-1
    35008 Las Palmas

    - kan någon annan??

    mankon
     
  7. rogman

    rogman Medlem

    Ja du Xerxes, jag har inte varit nera så många gånger men råkat ut för en del ändå. Har några storys kvar, vet inte om alla passar forumet bara.:D
    Fick ett litet smakprov av GC idag. Var på Arlandaå hämtade en kompis som varit borta i 3 veckor...gissa om han va brun! Han hade handlat en liten Ron Miel åt mig, så det räcker de sista dagarna innan jag ska ner.
    Föresten när ska du ner nästa gång?
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis