Spansk sjukvård

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av Cina, 17 april 2008.

  1. Cina

    Cina Medlem

    Konsulatet ska ge dig hjälp med att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall och ge råd om försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem.
     
  2. n/a

    n/a Medlem

    På tal om sjukhus så skulle jag vilja uppmana alla som kommer hit att kolla upp sin försäkering ifall de täcker totaltkostnader. Har varit med om två fall här som hamnat på Insular Sjukhuset i Las Palmas och som jag varit och tolkat för.

    Ett av paren talade engelska och tyska och fast det finns en tysktalande tolk där kopplades hon aldrig in på fallet. Det paret hade ett helsike innan de kom härifrån med ambulansflyg. Försäkringen var ovillig att betala tolk (Länsförsäkringar) däremot var det inga problem med Folksam.

    Kolla upp vad som ingår i din hemförsäkring och om du behöver reseförsäkring . För det är inte lätt att klara sej i dessa enorma sjukhus om läkarna talar spanska och det är en riktig ruljans att hitta rätt person om man inte kan tala språket.
     
  3. Artemis

    Artemis Medlem

    Konsulatet är inte intresserade av att hjälpa till varken med tolk eller annat. Det är min erfarenhet från 1998. Läs under Las Palmas-forumet och tråden TÅG...[}:)]

    Däremot fick jag ett samtal från Norska konsuln som erbjöd hjälp.[:0]
    Och viss hjälp kan man få av Svenska kyrkan.
     
  4. Bronzom

    Bronzom Medlem

    Ja tyvärr är det så, svenska konsulatet har miniservice.De kan hjälpa till med enklare saker, men absolut ingen annat. Många, många är dom svenskar som besvikna lämnat deras kontor på c/Luis Morote i Las Palmas.;)
     
  5. wesse

    wesse Medlem

  6. tjollan

    tjollan Medlem

    Under UD på nätet tror jag det är kan man söka och finna exakt vad konsulat ambasader etc kan eller ska hjälpa till med.

    Jag tror det har kommit nya eller förtydligande riktlinjer sen tragedin i Thailand och andra liknande tråkiga situationer.

    Folk har ofta trott att dom har mer rätt än vad dom defakto har till att få hjälp.
     
  7. wesse

    wesse Medlem

  8. Cina

    Cina Medlem

    jag vill inte tjata om det här och ingen expert är jag men det här är vad DOM lovar och inte lovar..vet att en person fick hjälp på Konsulatet i Las Palmas rätt nyligen ( den personen hade kanske bara tur då ???)..// Cina
     
  9. tindaya

    tindaya Medlem

    Hej hej alla.
    Du är inte tjatig Cina, du skrev ju tydligt vad som gällde tidigare i länken, men det uppfattades tydligen inte.

    Är övertygad att konsulaten gör så gott de kan, i varje fall de skandinaviska. Inom ramen för vad de är tillåtna till. Och de är helt säkert överbelastade - förr fanns det mycket personal men det är ju indraget för länge sedan.

    Vi jobbar väl inte gärna gratis på övertid - så varför skulle de göra det? Men så klart skall man inte bli illa bemött :(
     
  10. Hagbard

    Hagbard Medlem

    Tror att läsare och skribenter här på GC forummet förväxlar Ambasad och Konsulat.. :)

    I gångna tider var/är Ambassad tjänstefolket utnämnda av Regeringen och avlönade av samma.

    Konsulär tjänsten var/är ett hedersuppdrag till någon på plats och ställe och inte avlönat av Staten. Som regel fanns inte Ambassad på platsen då:(

    Har det ändrats???

    Dock oavsett vilket så är väl Kyrkan det mest aktiva av hjälpsamhet..
    Överallt man kommer kan man få hjälp där.. Spelar faktisk ingen roll om det svensk eller annan kyrka, de hjälpar alltid till.: D

    Egen erfarenhet av Ambassad - Konsultäre tjänster har väl inte direkt varit till myndighetens goda.:(
    Däremot har kontakten med kyrkans kvinnor och män varit överraskande goda...

    Jag ska inte gå inn på ex då det skulle kräva mycket plats och en massa förklaringar dock tro mig har haft mycket kontakt med de olika genom åren...

    Hagbar
     
  11. Bronzom

    Bronzom Medlem

    Cina och Tindaya !:D Snälla ! Ni får inte ta det så personligt.

    Jag tror att för det mesta beror det på vad man förväntar sig av ambassaden.

    Deras möjlighet att hjälpa till är begränsade, men de känner folk inte till !

    Därför om man läser deras hemsida från Madrid, så återkommer "råd" hela tiden. Men ger råd och tips ! Och påminner om vikten av försäkring.Nån aktiv och mer handfast hjälp kan man inte vänta sig.

    De är detta jag menar med miniservice, som kan var nog så viktig om man råkat illa ut.
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis