Dina rättigheter till ersättning vid inställt flyg
Du har rätt till ersättning vid inställt flyg eller flygförseningar:
- om du flyger till och från en flygplats inom EU
- eller mellan flygplatser utanför Europa, fast med ett Europeiskt flygbolag.
Dina rättigheter som flygpassagerare är viktiga att känna till och de gäller oavsett om du flyger charter eller bara har bokat flygbiljett.
Men det gäller inte om du fått hela flygresan gratis (en biljett betalad med bonuspoäng/flygmil räknas dock inte som gratis).
Om flyget är inställt (och inte bara försenat) så kan du rätt att välja mellan följande två alternativ:
Få pengar tillbaka eller ny biljett vid inställda flyg
- Du kan få biljetten ombokad till ett annat tillfälle: Antingen kan du kräva att få resa med nästa möjliga flyg ("så fort som möjligt") eller så kan du få en ny biljett till ett senare flyg när det passar dig.
- Du får pengar tillbaka för biljetten: Det gäller bara den delen av biljett som inte är använd. Har du redan flygit en del av resan så kan du bara få ersättning för de flygmil som kvarstår. Till exempel: Har du en tur och returbiljett till Kanarieöarna och befinner dig på Gran Canaria när flyget blir inställt kan du få tillbaka pengarna för hemresan, men inte ditresan som du redan gjort.
Viktiga rättigheter som lätt glöms bort
Här är några finstilta rättigheter som många inte känner till men som kan vara värda att lägga på minnet:
- Om du tackar ja till en ersättningsresa/ombokning som går till en annan flygplats (till exempel Skavsta Airport istället för Stockholm Arlanda eller Teneriffa Norra istället för Teneriffa Södra) så ska flygbolaget ordna gratis transport till den flygplats din ursprungliga biljett gällde.
- Om hela syftet med din resa förstördes av det inställda flyget så kan du ha rätt helt reklamera flygbiljetten. Det innebär att du kan få både pengar tillbaka och gratis returresa snarast. Exakt vad detta innebär är inte helt juridiskt självklart och det kan vara svårt att vara 100% säker på ifall du kan hävda din rätt. Om du anser att din resa förlorat sitt syffte men flygbolaget säger nej så är vårt råd att du rådgör med en jurist.
Få mer än bara ekonomisk ersättning
Medan du väntar på ersättningsflyg har du rätt till att få ringa en begränsad mängd telefonsamtal och skicka mail utan kostnad.
Men det viktigaste är kanske att du ska erbjudas både gratis mat och dryck under väntetiden. Det ska stå "i skälig proportion till väntetiden" vilket ungefär betyder att ingen ska behöva gå hungrig eller törstig.
Om du på grund av en flygförsening blir kvar över natten eller flera dygn så har du rätt till boende på hotell och transfer.
Vem ska du vända dig till?
- Om det är en flygbiljett så kontakta flygbolaget. Har du köpt din flygresa via en resebyrå så är det ändå flygbolaget som är ytterst ansvariga. Din resebyrå kan eventuellt erbjuda dig råd och tips men det är flygbolaget som har alla skyldigheter enligt lagen.
- Om det är en charterresa som är inställd så vänd dig till charterarrangören.