Väder Kanarieforum Hotellguiden Resor & Flyg Hyr bil Golf Webbkameror Artiklar Kontakta oss
Vädret just nu

Därför blev tågcharter en flopp

Tågcharter lanserades med buller och bång för tre år sedan. Men satsningen blev en flopp. Fritidsresor har skrotat alla resmål utom ett och tror inte att tåget klarar konkurrensen med flyget.

"Det har varit svårt att göra det här till en konkurrenskraftig produkt. Lågprisflyget går enormt mycket snabbare till en tredjedel av priset" säger informationsdirektören på Fritidsresor, Lottie Knutson, till di.se.

Enligt Lottie Knutson fanns det ett stort intresse när tågcharter lanserades. Förhoppningen var att tåget skulle fungera som ett grönt alternativ för miljömedvetna resenärer. Men lyftet uteblev. I år räknar man med ungefär 2.000 resenärer.

"Vi tjänar inga pengar på det här, men vill ändå ha det kvar av principiella skäl. Vi har sagt att gränsen går om vi börjar förlora pengar", säger Lottie Knutson, som var en av eldsjälarna bakom tågsatsningen.

Från början hade Fritidsresor (numera TUI) en handfull destinationer till flera olika länder, däribland Kroatien och Slovenien. Men nu har man valt att skrota alla resmål utom ett.

"Nu kör vi bara tågcharter till Gardasjön i norra Italien. Det har varit det populäraste alternativet och är en fantastiskt vacker resa genom alperna", säger Lottie Knutson.

Enligt Lottie Knutson är det framför allt två grupper – flygrädda och livsnjutare – som väljer att ta tåget på semestern. För den första finns det fortfarande skäl att fortsätta resandet längs spåren. För den andra är det mer tveksamt.

Även om utsikten ibland är vidunderlig och det finns gott om tid att njuta av själva resan så är tåget ett krångligt alternativ. En resa från Stockholm till Gardasjön tar ett och ett halvt dygn och man måste göra flera byten längs vägen och själv kånka på sina väskor. Nattsömnen blir kort på grund av bytena och ofta avbruten av allt skrammel. Dessutom är komforten inte alltid den bästa.

"Inte heller maten är vad den borde kunna vara. Ibland får man vara glad om det kommer någon med en liten rullvagn och serverar en mikrovärmd pizza", säger Lottie Knutson.

Även Ving, som hakade på trenden med tågcharter för två år sedan, vittnar om ett svalt intresse bland resenärerna.

"Det blev verkligen ingen succé. Tiden är viktig för våra resenärer och det tar helt enkelt för lång tid att resa med tåg i dag", säger Lars Löfgren, vice vd på Thomas Cook Northern Europe, som äger Ving.

I år har Ving endast sålt några hundra tågresor och ekonomiskt går företaget plus minus noll. Nu funderar man på att helt sluta sälja tågcharter.

"Vi kommer att köra lite under sommaren men sedan får vi utvärdera om vi ska ha kvar det här i framtiden", säger Lars Löfgren.